Stem voor de Most Loved Van 2025!
Voor de uitreiking van de ‘Most Loved VAN’ tijdens de 2025-editie van Best of VAN gaan we op zoek naar de populairste bestelwagen in het 3,5 ton-segment. Dit zijn de zes kandidaten in alfabetische volgorde. U kan stemmen tot en met maandag 16 juni.
(1) Ford Pro Transit
De grote Ford Transit, ook bekend als Transit 2Ton, kreeg een update met onder andere een verbeterde connectiviteit, een lichter en steviger chassis, een nieuwe achttraps automaat en een robuuste ‘Heavy Duty’ dieselmotor in optie. Er is keuze uit verschillende varianten met een laadvolume tot 15,1 m³ en Ford lanceert ook een 5-ton variant met een laadvermogen tot 2.422 kg. De 100% elektrische E-Transit krijgt gelijkaardige technologische vernieuwingen, maar het grote nieuws bij dit model is een nieuwe variant met een vermogen van 269 pk, een grotere batterijcapaciteit (89 kWh) voor een rijbereik tot 402 km (WLTP), en een laadvermogen tot 180 kW.
(2) MAN TGE
MAN gaf zijn TGE vorig jaar een ‘Next Level’-update met onder andere een nieuw dashboard met gloednieuw infotainmentsysteem en extra veiligheids- en comfortsnufjes. Het merk wil in 2025 wereldwijd minstens 30.000 stuks van zijn vernieuwde TGE aan de man brengen met een zo breed mogelijk gamma, met een MTM van 3,5 tot 5,5 ton en een doordachte strategie om de ombouw op maat te faciliteren. Voor het modeljaar 2026 wordt het TGE-aanbod verder uitgebreid met een chassis-cabine met een wielbasis van 4 meter. Een aantal rijhulpsystemen krijgt ook een upgrade en er zijn meer mogelijkheden voor de laadruimte.
(3) Mercedes-Benz Sprinter
De Mercedes-Benz Sprinter viert in 2025 zijn 30ste verjaardag. De meest recente generatie werd vorig jaar getrakteerd op een update, met onder andere een uitgebreid arsenaal van veiligheidstechnologieën en het geconnecteerde MBUX infotainmentsysteem met spraakbediening. Mercedes-Benz Vans biedt de keuze uit een gesloten Sprinter bestelwagen met een laadvolume tot 15,5 m³, een Tourer en een chassis-cabine – al dan niet met open laadbak. Op motorisch vlak kan je naast dieselmotoren ook kiezen voor de 100% elektrische eSprinter met een rijbereik tot 445 km (WLTP) dankzij een batterijpakket met een capaciteit tot 113 kWh, oplaadbaar aan een vermogen tot 115 kW DC.
(4) Renault Master
De nieuwe Renault Master kreeg bij zijn lancering in 2024 meteen de titel van ‘VAN of the Year’. Het Franse merk besteedde veel aandacht aan aerodynamica om zo het verbruik te beperken – een goede zaak bij de versies met dieselmotor (ook verkrijgbaar met een nieuwe 9-traps automaat), maar zeker ook bij de Master E-Tech Electric. Die biedt met zijn ‘Long Range’ batterijpakket met een capaciteit van 87 kWh een WLTP-gehomologeerd rijbereik tot 460 km (170 km voor de 40 kWh-versie). De Master is verkrijgbaar als gesloten bestelwagen met enkele of dubbele cabine en met kipbak of als chassis/platform-cabine. Er zijn ook heel wat ombouwversies, leverbaar af-fabriek.
(5) Stellantis Jumper, Ducato, Movano, Boxer
Onder de vlag van de ‘Stellantis Pro One’ bedrijfsvoertuigenafdeling vernieuwde het concern afgelopen jaar zijn volledige line-up, en dus ook het grote gamma: de Citroën Jumper, Fiat Professional Ducato, Opel Movano en de Peugeot Boxer. Elk kregen ze een vernieuwde look met telkens eigen accenten in lijn met de merkidentiteit, en ook meer comfort- en veiligheidssnufjes. Grote nieuwigheid is de elektrische uitvoering van het viertal, met voortaan een batterijpakket met een capaciteit tot 110 kWh, volgens de WLTP-cyclus goed voor een rijbereik tot om en bij de 420 km. Naast een vernieuwde dieselmotor (optioneel met een nieuwe 9-traps automaat) en de elektrische uitvoering kan je ook kiezen voor een aandrijving met brandstofcel op waterstof.
(6) Volkswagen Crafter
De Crafter kreeg in 2024 een grondige update, met een focus op extra veiligheids- en comfortuitrusting. Meest in het oog springend daarbij zijn de digitale cockpit en het nieuwe infotainmentsysteem, optioneel met IDA-stembediening en de integratie van ChatGPT. De VW Crafter is verkrijgbaar als chassis-cabine, met open laadbak en als gesloten bestelwagen, met verschillende hoogtes, lengtes en cabineconfiguraties en een laadvolume van 9,3 tot 18,4 m³. Het merk voorziet dit jaar een tot 50 stuks gelimiteerde ‘ShadowX’-editie. Daarmee viert het de 50ste verjaardag van zijn LT, de stamvader van de Crafter.