2023, een slecht jaar voor gecombineerd vervoer in Europa

De Europese federatie voor gecombineerd vervoer UIRR heeft zojuist haar rapport voor 2023 gepubliceerd. De cijfers zijn slecht, met een algemene daling van het verkeer en de vervoerde tonnages. De UIRR schrijft deze daling toe aan cyclische factoren, maar ook aan problemen die specifiek zijn voor het spoorvervoer.

De cijfers zijn grimmig: het aantal tonkilometers daalde met 9,37%, met een nog sterkere daling van het binnenlands en internationaal extra-EU-verkeer (grotendeels te wijten aan de oorlog in Oekraïne), terwijl het volume van de vervoerde goederen daalde met 14,23%. Het verkeer vanuit België daalde zelfs sterker dan de gemiddelde: -12% naar Italië, -14% naar Duitsland en -16% naar Frankrijk.

Naast de toestand van de Europese economie noemt de UIRR een aantal factoren die voornamelijk met het spoor te maken hebben om deze sombere cijfers te verklaren: de verslechtering van de kwaliteit van de dienstverlening, die gedurende 2023 verslechterde (door de toename van passagierstreinen die voorrang kregen op goederentreinen), het grote aantal nieuwe bouwplaatsen op het netwerk (na desinvesteringen in de voorgaande decennia), stakingen, ongevallen en natuurrampen (zoals de aardverschuiving in de Mauriennevallei). Daarnaast heeft de daling van de dieselprijzen de concurrentiepositie van het gecombineerd vervoer ten opzichte van het pure wegvervoer aangetast, aangezien de elektriciteitsprijzen min of meer stabiel zijn gebleven.

lees ook

Aankomende Events

ONTVANGT U ONZE WEKELIJKSE NIEUWSBRIEF NOG NIET? MELD JE DAN NU AAN!

  • Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.
transport media logo