Mercedes-Benz eActros 600 maakt tussenstop in Leuven tijdens European Testing Tour 2024

De Mercedes-Benz eActros 600 maakte een tussenstop in Leuven tijdens de European Testing Tour 2024. Deze elektrische vrachtwagen gaat eind dit jaar in serieproductie en Mercedes-Benz Trucks onderzoekt met deze test hoe elektrisch transport door Europa verloopt.

De test wordt uitgevoerd met twee bijna-serieprototypes, elk met een totaal treingewicht van 40 ton. De trucks hebben meer dan twintig landen doorkruist en reden op 22 juli van Parijs naar Leuven. Tijdens deze rit stopte één eActros 600 langs de E40 bij Fastned om op te laden, terwijl de andere laadde bij Allego op de carpoolparking van Bertem. Ze hebben inmiddels 14.230 km afgelegd.

De Mercedes-Benz eActros 600 heeft een e-as ontworpen voor 800 volt met twee elektromotoren en een 4-traps-transmissie. De elektromotoren leveren een continu vermogen van 400 kW en een maximaal vermogen van 600 kW. De eActros 600 beschikt ook over cruisecontrol en Predictive Powertrain Control (PPC), speciaal afgestemd op de elektrische aandrijflijn. De truck heeft drie batterijpacks met elk 207 kWh, wat resulteert in een totale capaciteit van 621 kWh.

Rijbereik van 500 km

Met een rijbereik van 500 km is de eActros 600 bedoeld voor langeafstandsverkeer. Mercedes-Benz wil daarom testen hoe het rijden en opladen van deze elektrische trucks in de praktijk verloopt, door van de Noordkaap tot Zuid-Europa te rijden. Een belangrijk knelpunt dat tijdens deze testritten naar voren kwam, was de laadinfrastructuur. “We moesten eerst de trailers loskoppelen om de trekkers bij de laadpalen te kunnen plaatsen,” vertellen Marco Becht en Arik Elender, die de eActros 600 in Bertem opladen. “Dit is een van de problemen die we ondervonden tijdens deze ritten. De laadinfrastructuur is niet altijd ontworpen met trucks in gedachten.” Het opladen zelf verloopt vrij vlot. Binnen een uur kan de laadcapaciteit van 20% naar 80% worden verhoogd. “Met de verplichte middagrust van de chauffeur kan de eActros 600 gemakkelijk de hele dag rondkomen. Voor de meeste klanten is dit zelfs niet nodig, aangezien 60% van hen minder dan 500 km per dag rijdt.” Na hun stop in Leuven gingen de voertuigen verder naar Amsterdam om via Luxemburg terug naar hun thuisbasis in Wörth te rijden.

lees ook

Aankomende Events

ONTVANGT U ONZE WEKELIJKSE NIEUWSBRIEF NOG NIET? MELD JE DAN NU AAN!

  • Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.
transport media logo