Sandermans bundelt krachten met Nissin voor batterijlogistiek

Twee logistieke dienstverleners zijn onlangs een alliantie aangegaan om een logistieke activiteit te ontwikkelen die specifiek gericht is op lithium-ionbatterijen: het Henegouwse Sandermans en de Japanse groep Nissin. Bij Sandermans in Saint-Ghislain wordt momenteel een LiB Village gebouwd.

“Met de opkomst van elektrische voertuigen zal de vraag naar opslag van grote hoeveelheden nieuwe en gebruikte lithium-ionbatterijen toenemen. De opslag en recyclage van deze batterijen wordt een grote uitdaging. Nissin Belgium en Sandermans zijn twee complementaire partners, volledig afgestemd op kwaliteit, service en veiligheid. Dankzij ons partnerschap kunnen we elke klant een geïntegreerde oplossing op maat bieden,” zegt Mark Steels, directeur van Nissin Belgium. “Nissin staat achter dit project”, legt Arnaud Browet, logistiek manager bij Sandermans, uit. “Ze hebben een uitstekend netwerk in de autosector en vonden dat er vraag was naar dit soort diensten. Ze waren op zoek naar een bedrijf in Wallonië, bij voorkeur een familiebedrijf met beschikbare ADR magazijnen.”

Het Lithium Ion Battery Village bestaat uit twee magazijnen met een totale oppervlakte van 7.500 m2. Voorlopig herbergt het een ruimte die geschikt is voor de opslag van batterijen (met bijvoorbeeld thermische camera’s en brandbeveiligingssystemen), maar afhankelijk van de vraag kan het ook een opleidingscentrum huisvesten dat in samenwerking met Energyville wordt opgezet, een centrum voor diagnose van de staat van batterijen en een ruimte waar batterijen kunnen worden gerepareerd of gedemonteerd. Sandermans heeft de benodigde grond om hiervoor een gebouw neer te zetten.

“We hebben de lat heel hoog gelegd. We hebben gekeken naar andere Europese landen waar de regelgeving voor het transport en de opslag van lithium-ion batterijen veel strenger is dan in België. Ons LiB Village is speciaal uitgerust om batterijen in de veiligst mogelijke omstandigheden op te slaan: realtime temperatuurcontrole, preventieve maatregelen, grondige opleiding van het personeel, gescheiden opslag van gebruikte en nieuwe batterijen, zeer gevoelige rook- en warmtedetectietechnologieën gekoppeld aan een controletoren die 24 uur per dag, 7 dagen per week in werking is, enz.” legt Chantal Sandermans, Managing Director van Sandermans Transports, uit. Het spreekt voor zich dat de ’transport’-component van de service van hetzelfde veiligheidsniveau zal worden voorzien, aangezien zowel Sandermans als Nissin uitgebreide expertise in huis hebben op het gebied van ADR-transport: er zal uitsluitend gebruik worden gemaakt van speciale temperatuurgecontroleerde containers.

lees ook

Aankomende Events

ONTVANGT U ONZE WEKELIJKSE NIEUWSBRIEF NOG NIET? MELD JE DAN NU AAN!

  • Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.
transport media logo