Intellisol: “Bewijzen dat elektrische bestelwagens haalbaar zijn, ook in de bouw”

De grote doorbraak van de 100% elektrische bestelwagen blijft vooralsnog uit in ons land. Grotere bedrijven met duidelijke uitstootdoelstellingen zetten mondjesmaat de stap, maar er zijn ook KMO’s die durven. Het in Maaseik gevestigde Intellisol bijvoorbeeld, dat sinds kort de Volkswagen ID. Buzz in zijn vloot heeft.

Het wagenpark van Intellisol telt 12 voertuigen, waaronder de 9 bestelwagens. “Allemaal Volkswagens,” zegt Bob Daniëls, die als Business Consultant onder andere het wagenparkbeheer van het familiebedrijf voor zijn rekening neemt. “Bij de start van het bedrijf kocht mijn vader bij garage Willems in Genk twee exemplaren van de Caddy Maxi. De contacten en service waren altijd top en ook na de overname door A&M Group bleef dat zo. En dus zijn we er voertuigen blijven kopen: de Caddy, de Transporter en onlangs nog vier gloednieuwe exemplaren van de Crafter en twee van de ID. Buzz.”

Ook over de producten van Volkswagen is Bob Daniëls bijzonder tevreden. “Volkswagens hebben een reputatie van degelijkheid en die maken ze bij ons zeker waar. In die 18 jaar hebben we nog geen noemenswaardige problemen gehad. Één keer hebben we een turbo moeten laten vervangen bij een Caddy, maar je moet weten dat we onze voertuigen zo lang bijhouden als economisch mogelijk. Begin dit jaar pas hebben we onze eerste Caddy’s verkocht met bijna twee decennia en 250.000 kilometer op de teller. Na een financiële leasing op vijf jaar nemen we de voertuigen over en we blijven inzetten op een goed opgevolgd onderhoud en de nodige zorg, en dat loont. We vertrouwen daarvoor ook op ons personeel. De ingebouwde track & trace-systemen dienen dus enkel voor de in de bouw verplichte tijdsregistratie en ter beveiliging van de bestelwagens, hun inhoud en de aanhangwagens, niet ter controle van de rijstijl en het verbruik.”

Elektrisch en biodiesel

Maar de diensten die Intellisol levert aan zijn klanten draaien om duurzaamheid (zie kader), en dus is ook de duurzaamheid van de voertuigen een belangrijk punt voor het bedrijf. “We hebben zopas onze eerste twee exemplaren van de ID. Buzz in gebruik genomen. Één ervan wordt gebruikt door onze vertegenwoordiger en de andere door onze servicetechnieker, die over het algemeen geen al te zware ladingen moet vervoeren. De ID. Buzz is het perfecte uithangbord voor onze business, maar we willen ook aantonen dat een elektrische bestelwagen inzetten zeker haalbaar is, ook in de bouw. Ik ga niet beweren dat het de komende vijf jaar een alternatief is voor zwaar geladen bestelwagens met aanhangwagen, maar als bedrijf heb je een sociale verantwoordelijkheid. Begin dus al eens met over te schakelen naar elektrisch voor servicetechniekers en voertuigen die over het algemeen minder dan 300 kilometer per dag rijden.”

Hoe Bob Daniëls dan de voertuigen wil vergroenen die op dit moment nog niet meteen geëlektrificeerd kunnen worden? “Vanaf dat het technisch mogelijk is, schakelen we over op biodiesel, een hernieuwbare brandstof die netto bijna CO2-neutraal is.. Hier in de buurt zijn geen biodiesel-tankstations, maar al onze bestelwagens komen ‘s avonds terug binnen. Daarom hebben we een tank laten plaatsen en zijn we in gesprek met een aantal leveranciers om hier biodiesel te leveren. Op die manier vermijden we ook de extra kilometers langs het tankstation. De meerkost van biodiesel is in de totale kilometerkost beperkt, en dus zal er voor de klant waarschijnlijk niets veranderen qua kost. Voor korte verplaatsingen zijn kilometers sowieso inbegrepen in onze prijzen.”

Terugverdieneffect

Investeren in elektrische bestelwagens lijkt financieel een zware dobber voor een KMO, maar Daniëls bekijkt dat anders. “Dat de initiële investering hoger ligt, valt niet te ontkennen. Maar anderzijds hebben we berekeningen gemaakt over de totale kost, en dan is het plaatje heel anders. We laden de ID. Buzz ‘s nachts op op eigen terrein. We hebben uiteraard geïnvesteerd in zonnepanelen, batterijen en eigen laadinfrastructuur, en bovendien werken we met een dynamisch stroomtarief. Daardoor is onze stroomkost bijzonder laag. De gebruikskost voor onze elektrische bestelwagen is dus een stuk lager dan de brandstofkost en het extra onderhoud van een diesel. Eens er elektrische bestelwagens beschikbaar zijn die qua rijbereik in combinatie met een degelijk laad- en sleepvermogen bieden wat we nodig hebben, schakelen we dus ook voor de zwaardere voertuigen over op elektrisch.”

Niet bij elk bedrijf komen de voertuigen natuurlijk elke avond terug binnen, en niet overal is er geld en plaats voor zonnepanelen en batterijen. Maar ook dan is het volgens Bob Daniëls financieel een haalbare kaart om elektrisch te rijden. “We adviseren onze klanten ook bij dat soort vragen. En ook met tarieven aan publieke laadpalen kost 100 km elektrisch rijden met een bestelwagen volgens onze berekeningen de helft van wat het kost met een diesel. En dan spreken we over uitsluitend publiek opladen.
Met eigen laadinfrastructuur wordt het nog aantrekkelijker. De initiële investering in een elektrische bestelwagen is relatief snel terugverdiend… als je maar genoeg rijdt. Daarnaast heb je ook niet-meetbare voordelen, zoals een veel aangenamer rijcomfort voor de chauffeur en ook de publiciteit die elektrisch rijden oplevert bij het type klanten dat wij hebben. En ook daarvoor is de ID.Buzz perfect.”

 


Duurzaamheid in het DNA

Intellisol werd in 2006 opgericht door Herman Daniëls en plaatste oorspronkelijk zonnepanelen. Na de eerste boom dankzij de groenestroomcertificaten en de daaropvolgende daling in de vraag, heeft het bedrijf zijn aanbod stelselmatig gediversifieerd om aan de marktvraag te voldoen en verder te groeien. Vandaag plaatst het met 25 man personeel naast zonnepanelen onder andere ook laadpalen, stationaire batterijen, warmtepompen en LED-verlichting en biedt het ook het nodige advies daarrond. “Alles wat met energiezuinigheid te maken heeft en met elektriciteit aangedreven kan worden,” zegt Bob Daniëls.


lees ook

Aankomende Events

ONTVANGT U ONZE WEKELIJKSE NIEUWSBRIEF NOG NIET? MELD JE DAN NU AAN!

  • Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.
transport media logo