Pascal Flisch (Trends Business Information): “Blijf investeren!”

Pascal Flisch (analist bij Trends Business Information) bestudeerde de resultaten van de kandidaten voor de titel ‘Transporteur van het Jaar’ en haalde daar interessante inzichten uit. Maar hij analyseert ook de transportsector in zijn geheel en in de complexe economische tijden die vervoerders doormaken heeft hij een aantal relevante adviezen voor hen.

U bent er inmiddels al achter wie Transporteur van het Jaar 2024 is geworden, maar één van de zes kandidaten verdiende de titel niet, volgens Pascal Flisch: “Verschillende kandidaten hadden veel meer sterke dan zwakke punten, maar één van de zes is nog niet in orde met het nieuwe Wetboek van Vennootschappen!”

Winstgevendheid onder druk

Pascal Flisch analyseert ook de situatie in elke activiteitssector en de balansen van het boekjaar 2022 tonen hem dat de winstgevendheid van de bedrijven al onder druk stond: “We merken dat de personeelskosten sneller zijn gestegen dan de inflatie en dat het de KMO’s zijn die het zwaarst getroffen zijn door deze stijging. De financiële kosten zijn ook sterk toegenomen door de stijgende rentetarieven, behalve voor zeer kleine bedrijven.”

“Toch moeten bedrijven blijven investeren, vooral in decarbonisatie. Dit zet de winstmarges onder druk, maar de grootste fout zou zijn om deze investeringen te lang uit te stellen. Daardoor schuiven ze het probleem alleen maar voor zich uit. En de druk op de transportbedrijven zal snel toenemen naarmate hun klanten ESG-rapportage zullen verlangen en hen ter verantwoording zullen roepen voor hun CO2-uitstoot.”

“Focus op winstgevendheid boven omzet!” (Pascal Flisch)

Een ander advies van de TBI-analist is om uw risico af te dekken tegen stijgende brandstofprijzen, zelfs als u dieselclausules toepast.

Hij is tevens van mening dat het, zelfs in een periode waarin orders schaarser worden, belangrijk is om niet in te leveren op de prijzen: “Streef eerder naar winstgevendheid dan naar omzet. Sommige contracten vullen misschien op korte termijn uw kas, maar later zullen ze u niet van nut zijn, vooral als u afhankelijk bent van bankkredieten.”

Als bewijs hiervoor wijst hij op het feit dat het aantal transportondernemingen voor het eerst in lange tijd afneemt, omdat er meer bedrijven ophouden te bestaan dan er worden opgericht. Een fenomeen dat vooral kleine, ondergekapitaliseerde bedrijven treft: “Sinds het nieuwe Wetboek van Vennootschappen is het mogelijk om zonder kapitaal op te starten. Bij de minste windvlaag word je echter een vogel voor de kat!”


“Bewaak uw solvabiliteit”

Aangezien er nog veel geïnvesteerd moet worden, hebben transportbedrijven er alle belang bij om een solide solvabiliteitsratio te hebben (minstens meer dan 30%). In deze context is een nuttige (maar niet afdoende) maatregel de overdracht van winst naar het eigen vermogen: “Het is misschien geen slecht idee om twee of drie jaar lang geen dividend uit te keren teneinde het bedrijf te versterken”, meent Pascal Flisch.


 

lees ook

Aankomende Events

Sorry, no posts matched your criteria.

ONTVANGT U ONZE WEKELIJKSE NIEUWSBRIEF NOG NIET? MELD JE DAN NU AAN!

  • Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.
transport media logo