Christophe Gorin (STEF): omzet verdubbeld op één jaar tijd

Eind oktober 2023 werd de onderneming TransWest, specialist in transport en logistiek van diepgevroren voeding, geïntegreerd in de werking van STEF België. Voor de Franse groep was dit een zeer belangrijke Belgische overname. Christophe Gorin, directeur-generaal Noord-Europa voor Groupe STEF, heeft het over de spectaculaire ontwikkeling van de activiteiten in 2023/2024.

STEF is gespecialiseerd in transport en logistieke dienstverlening rond voedingsmiddelen onder geleide temperatuur. De internationale activiteiten, goed voor een derde van de omzet (in totaal 4,4 miljard euro in 2023, of + 6,8%) blijven de groeimotor van de groep. Samen met wat externe groei werd hierdoor de daling in Frankrijk gecompenseerd, waar de inflatie ongetwijfeld de belangrijkste oorzaak was voor de daling van het voedselverbruik.

“Vorig jaar steeg de omzet in België naar 87 miljoen euro, een groei met 4,5%. Deze stijging is onder meer te danken aan de opening van een nieuw platform in Tubeke, in mei van vorig jaar, en aan de overname van TransWest in oktober, dat ook voor twee maanden bijdroeg aan het zakencijfer. In het budget voor 2024 wordt een omzet van 165 miljoen euro voorzien, waarvan 70 miljoen op het conto van TransWest. Het vooropgestelde budget weerspiegelt onze ambities, maar is vanzelfsprekend ook een uitdaging”, zegt Christophe Gorin.

Tubeke is al volledig volzet

In vergelijking met de totale omzet van de groep, is het aandeel van de Belgische activiteiten relatief beperkt. “Dit heeft te maken met het feit dat STEF in België hoofdzakelijk actief is in internationaal stukgoed en nationale distributie van verse producten en de hieraan gekoppelde logistiek. Deze activiteiten waren geconcentreerd in ons platform te Saintes. In de andere landen was ons aanbod veel ruimer, met diensten rond diepvriesproducten, horeca, e-commerce en grootwarenhuizen”, aldus Gorin. “Onze activiteiten in België zullen echter toenemen door de integratie van TransWest en de opening van ons nieuw platform in Tubeke.”

Het omzetcijfer in België bestaat voor 53% uit internationaal transport (in- en uitvoer), 30% nationaal vervoer en 17% logistiek. Tot en met mei van vorig jaar waren de activiteiten beperkt tot de vestiging in Saintes, die bestaat uit een gebouw voor overslag en een ander (verse producten en omgevingstemperatuur) voor logistiek. Beide gebouwen zaten volledig vol, waardoor STEF een nieuw opslagcentrum van 10.000 m² opende in Tubeke. Op deze locatie werden 17.000 palletplaatsen voorzien.

“Deze vestiging wordt gebruikt voor de behandeling van verse producten. De activiteiten van vijftien klanten, die vroeger in Saintes geconcentreerd waren, werden overgebracht naar Tubeke. In september 2023 kregen ze het gezelschap van twee nieuwe grote klanten. In maart worden de goederen van nog eens twee nieuwe klanten, waaronder één Belgische, ook in Tubeke ondergebracht waardoor het ook daar volzet zal zijn”, zegt Christophe Gorin.

Integratie met uitdagingen

“Dit houdt toch enkele uitdagingen in, met name de verplaatsing van klanten, het opstarten van nieuwe klanten en de zoektocht naar 80 nieuwe werkkrachten. En dan moeten we TransWest ook nog integreren in onze werking, meer bepaald de uitbreiding van ons aanbod met diepgevroren producten. Ondertussen gaan we onze vestiging in Saintes renoveren met als doel om drie temperatuurzones te creëren. Voor onze Belgische tak wordt 2024 een jaar van consolidatie en reorganisatie van onze teams. Om alles in goede banen te leiden, hebben we een nieuwe algemeen directeur aangesteld voor België, met name Bastien Dreano, die begin februari is gestart”, aldus Christophe Gorin.
STEF – met inbegrip van TransWest – beschikt nu over iets meer dan honderd trekkers en meer dan vierhonderd opleggers. Het nationaal vervoer wordt hoofdzakelijk met eigen materiaal uitgevoerd, terwijl de internationale tractie wordt toevertrouwd aan onderaannemers.

Energietransitie

“Het feit dat we onze eigen vrachtwagens gebruiken voor binnenlandse opdrachten zal ons helpen om de stap te zetten naar duurzaam transport, onder meer met elektrische vrachtwagens. Deze klimaatinspanningen – die we de naam Moving Green hebben meegegeven – staan ingeschreven in ons strategisch plan 2022-2026. Eén van de doelstellingen is bijvoorbeeld om de uitstoot van de broeikasgassen van onze voertuigen met 30% te verminderen tegen 2030”, zegt Christophe Gorin.

Om deze doelstelling te halen, heeft STEF gekozen voor de biobrandstof B100, vloeibaar biogas (bio-LNG) en elektriciteit. “In Frankrijk hebben we een speciaal team aangesteld om deze transitie voor te bereiden. Ze zijn tests aan het uitvoeren om te achterhalen wat de beste opties zijn in functie van onze werkzaamheden. Het is de bedoeling om zoveel mogelijk kennis te verzamelen om dan vervolgens, op basis van de resultaten, deze technologieën uit te rollen in de verschillende landen. Deze innovaties slaan niet alleen op onze transportbewegingen, maar ook op onze magazijnen en onze processen”, voegt hij eraan toe.

De testen worden momenteel uitgebreid naar elektrische vrachtwagens. Zo werd er in november van vorig jaar een elektrische bakwagen van Scania in gebruik genomen in Metz. “Dit voertuig wordt voor twee toepassingen getest, met name voor inzamelingen en distributie. We focussen ons vooral op de actieradius van het voertuig. De autonomie is namelijk een zeer belangrijk facet voor ons omdat de koeling afkomstig is van de batterijen van de vrachtwagen. In functie van de resultaten zullen we in een later stadium de toepassingen vastleggen die wij aan deze technologie kunnen geven.”, zegt Christophe Gorin tot slot.

Grote ambities voor de as België-Nederland

In januari van dit jaar heeft STEF zich verder versterkt in Nederland door de overname van Bakker Logistiek, één van de grootste Nederlandse spelers op het vlak van transport onder geleide temperatuur. Voor STEF Nederland was dit ook een forse stap voorwaarts. De Nederlandse divisie van STEF bestond uit 400 werknemers, meer dan honderd voertuigen en vier sites, en in één beweging werd dit aantal uitgebreid met 1.400 mensen, 325 voertuigen en zes sites, goed voor 170.000 m². “We willen vooral synergie’ën ontwikkelen in Nederland. Onze ambitie is om in Nederland hoe dan ook de nummer één in koeltransport te worden richting België, en in dezelfde beweging moet STEF België de primus worden richting Nederland”, aldus Christophe Gorin.

lees ook

Aankomende Events

Sorry, no posts matched your criteria.

ONTVANGT U ONZE WEKELIJKSE NIEUWSBRIEF NOG NIET? MELD JE DAN NU AAN!

  • Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.
transport media logo