[FOTO’S] De invoer van koffie bij Molenbergnatie en JAVA

Dit artikel verscheen in LOGISTICS Management 71.

Waarom worden er koffiebonen bij ons in grote getale opgeslagen? Het is simpel: in onze havens heb je tussen de seizoenen een kleinere schommeling qua temperatuur en vochtigheid dan in de oorsprongslanden. We nemen een kijkje in Antwerpen bij Molenbergnatie en bezoeken The Java Coffee Company in Rotselaar.

In het magazijn op de Noorderlaan sleuren twee havenarbeiders jute zakken uit containers. Beide hebben ze twee grijphaken in hun handen. Ze steken ermee in de zakken om die dan zo vlot mogelijk te kunnen laten vallen op een palet, volgens een keurig stapelpatroon. Als je zo’n zak gewoon handmatig zou proberen optillen, zou je snel uitgeput zijn. “Deze mannen laden gemakkelijk 5 containers per dag uit,” zegt Filip Brion, Product Manager Coffee Trade & Specialty bij Molenbergnatie. “Dat is minstens 100 ton dat je dan hebt vastgehad op een dag.”

Robusta of Arabica

Mensen zijn niet altijd kieskeurig wat koffie betreft, maar kenners weten: er zijn verschillen. Het begint al met de soorten van bonen. Je hebt ofwel Robusta of Arabica. “Normaal is Arabica duurder dan Robusta,” vertelt Brion. “Het bijzondere nu is dat door kleinere oogsten en lagere verwachtingen in Vietnam bijvoorbeeld de Robusta juist duurder is geworden.” Alle koffieprijzen op de markt zijn momenteel sowieso duur. “Firma’s houden minder stock, en op de keten komt er dan veel meer druk te staan,” aldus Brion.

Aardig wat dokwerkers zijn volop in de weer in de hallen. De heftrucks in groene huisstijl van het bedrijf rijden er op LPG, of zijn elektrisch. De picking van de partijen gebeurt nog zonder scanner, al zit daar verandering in te komen. “We zijn aan het starten om over te schakelen,” weet Brion.

De kracht van zacht  

Verderop bij The Java Coffee Company, boven Leuven, gaan de bonen de oven in. ‘De Kracht van Zacht’, zo luidt de slogan van het familiebedrijf. Bonen moet je niet noodzakelijk snel en hard roosteren. Op een zachter vuur komen er juist heel wat andere aroma’s vrij. De firma beschikt over een betrekkelijk bescheiden opslagplaats waar één magazijnier in werkt. Alles staat er perfect op orde. Daar waakt Operations Manager Luc Van Hauwermeiren mee over. Opmerkelijk is zijn systeem om barcodes in trapvorm op de rekken te bevestigen. “Het is voor ons brein te helpen,” zegt hij. “Heel simpel, maar het werkt.”

De vestiging op het bedrijventerrein Wingepark bevat ook een experience center voor bezoekers en een shop. Achteraan in de winkel staan de soorten koffie uitgestald. Eén pakje, in het roze, springt er meteen uit. Vorig jaar bracht de koffiehandel deze unieke soort uit, door vrouwen en voor vrouwen. Java heeft er een samenwerking voor opgezet met een coöperatieve in Rwanda, opgericht door 30 vrouwen. Hoe mooi is dat?

Gevulde big bags met koffiebonen staan opgeslagen in de hallen van Molenbergnatie.

De heftrucks in groene huisstijl van het bedrijf rijden er op LPG, of zijn elektrisch.

Barcodes zijn in trapvorm op de rekken bevestigd bij The Java Coffee Company.

Vorig jaar bracht de koffiehandel een unieke soort uit, door vrouwen en voor vrouwen.

lees ook

Aankomende Events

ONTVANGT U ONZE WEKELIJKSE NIEUWSBRIEF NOG NIET? MELD JE DAN NU AAN!

  • Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.
transport media logo