Kurt Vissers (BD Group): “De verscheiden en strenge regelgeving haalt ons in”

Dit opiniestuk verscheen in LOGISTICS Management 71.

Verpakkingen en wegwerpplastic zijn een hot topic dezer dagen. Regelgevingen vliegen ons om de oren. Zowel op Europees, federaal en regionaal niveau zijn er regels om mee rekening te houden. Bedrijven én de mensen thuis zien de bomen door het bos niet meer. Er worden inspanningen gevraagd, maar zijn deze wel realistisch op korte termijn? Investeringen worden opgelegd, zonder de gevolgen hiervan onder ogen te zien.

Dagdagelijks word ik in mijn rol als plant manager bij BD Group (BD Media | BD Logistics) geconfronteerd met de zoektocht naar optimale verpakkingsmiddelen. Voor BD Media, marktleider in de huis-aan-huis distributie, verpakken we wekelijks 3,5 miljoen pakketjes reclamefolders. Dit doen we sinds jaren met een folieverpakking. En met kennis van zaken.

Om aan alle regelgevingen te voldoen, worden inspanningen gevraagd. Zo reduceerden we het folieverbruik de laatste 5 jaar met 60%. We reduceerden zo fors dat het verbruik per gezin op jaarbasis het equivalent is van één kleine petfles. In 2024 implementeerden we een ‘folie-banderol’-verpakking. Ondertussen zetten we ook stappen in de richting van papieren banderol-verpakkingen.

Vele bedrijven doen ongetwijfeld even grote inspanningen. Logistieke bedrijven zijn zich bewust van hun ecologische voetafdruk en de investeringen zijn navenant. Alle geleverde inspanningen geven resultaat. Ook binnen onze logistieke poot, BD Logistics, houden we hier de vinger nauw aan de pols.

Toch blijkt dit niet voldoende. De verscheiden en strenge regelgeving haalt ons in. Bedrijven zien veel uitdagingen, ondanks de inspanningen die ze doen. Een doorgedreven sectoroverleg dringt zich op, om realistische doelstellingen voorop te stellen. Laat dit een oproep zijn naar onze overheden om samen realistische en ambitieuze doelstellingen te bepalen. Goed voor onze aardbol, goed voor onze bedrijven en bovenal goed voor de burger.

lees ook

Aankomende Events

Sorry, no posts matched your criteria.

ONTVANGT U ONZE WEKELIJKSE NIEUWSBRIEF NOG NIET? MELD JE DAN NU AAN!

  • Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.
transport media logo