Milence vraagt minder te betalen voor stroom

Het Milence-netwerk van oplaadpunten voor elektrische vrachtwagens begint in Europa gestalte te krijgen, maar om in een hogere versnelling te komen moeten er volgens Anja van Niersen, CEO van de joint venture tussen Traton, Volvo Group en Daimler Truck, een aantal maatregelen worden genomen. De meeste daarvan hebben natuurlijk te maken met de capaciteit van het elektriciteitstransport- en distributienetwerk, maar er is er ook één die een positieve invloed kan hebben op de prijs van snelladen.

Volgens Milence moeten laadpaalbeheerders (CPO’s) een inschatting kunnen maken van de capaciteit van het elektriciteitsnet, de beschikbaarheid van extra energie en de kosten die gemoeid zijn met het verkrijgen van deze extra capaciteit, voordat ze overwegen een nieuw laadstation voor vrachtwagens te installeren. De gegevens van Enedis in Frankrijk worden gezien als een voorbeeld dat navolging verdient. Ook de procedures voor een nieuwe aansluiting met hoge capaciteit (een laadpark in Milence heeft tussen 6 en 30 MW nodig) moeten worden verduidelijkt.

Ten aanzien van proactieve netplanning adviseert Milence dat netbeheerders meer gebruik maken van gegevens die door de markt, waaronder truckfabrikanten, worden aangeleverd om knelpunten te voorkomen. Anja van Niersen betreurt ook dat de financieringsmechanismen die netbeheerders ter beschikking hebben onvoldoende ondersteuning bieden voor investeringen die niet direct rendabel zijn. Dit is met name het geval voor grote parkeerterreinen langs het trans-Europese vervoersnetwerk (TEN-T).

Herziening elektriciteitstarieven

Milence doet ook een aanbeveling die op termijn de prijs van snelladen omlaag kan brengen. Momenteel betalen grootverbruikers zoals CPO’s meestal een aansluitingskost die gebaseerd is op een sterk variabele vraag, zowel in capaciteit (kW) als in volume (kWh). Met andere woorden, de netbeheerder brengt meer in rekening wanneer er een risico is op piekverbruik. “Dit model is ontworpen voor een spaarzaam gebruik van het net, maar vormt een probleem voor laadcentra voor vrachtwagens wanneer ze hoge pieken in de vraag moeten beheren tijdens de verplichte pauzes van de chauffeurs. De invoering van flexibele volumetrische tarieven die variëren in de tijd zouden voor ons geschikter zijn,” zegt Anja van Niersen. Volgens haar is dit soort prijsstelling vooral nodig tijdens de lanceringsfase van een nieuwe markt en zou het CPO’s in staat stellen om duidelijke informatie over prijzen te verstrekken aan hun klanten. Tegelijkertijd moeten CPO’s investeren in intelligente energiemanagementsystemen en opslagbatterijen om pieken in het verbruik op te vangen.

lees ook

Aankomende Events

Sorry, no posts matched your criteria.

ONTVANGT U ONZE WEKELIJKSE NIEUWSBRIEF NOG NIET? MELD JE DAN NU AAN!

  • Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.
transport media logo