Bevertrans – Drie zussen aan het roer!

We hebben het niet over de Pinta, de Niña en de Santa María, maar wel over Liselotte, Marlotte en Charlotte Verhegge. Zij verzekeren de opvolging aan het hoofd van het familiebedrijf Bevertrans en zijn bezig om het de digitale toekomst in te loodsen.

Bevertrans is in zekere zin het vierde kind van Geert Verhegge. We schrijven 1993, in de volle vorming van een eenheidsmarkt. “De BE in Bevertrans zijn de eerste twee letters van de naam van zijn vriend Jean-Marie Betsch waarmee hij het bedrijf heeft opgericht,” weet Marlotte, die nog heel jong was in die periode. “Ze zijn begonnen met twee vrachtwagens en een andere chauffeur, Carlo, die er nu nog altijd is. Jammer genoeg is Jean-Marie Betsch overleden aan een hartinfarct enkele maanden later. Geert heeft dan de zaak overgenomen met zijn echtgenote Kristien Vanslambrouck en het bedrijf verder ontwikkeld.” Die ontwikkeling is geleidelijk aan verlopen, net als de komst van de drie dochters van Geert in de onderneming. Op 21 jaar was Liselotte als oudste van de drie, de eerste. Na haar studies in logistiek beheer kwam ze in 2006 uiteraard in het familiebedrijf werken. Ze houdt er zich vandaag bezig met de financiën.

Zeven jaar later was het de beurt aan Marlotte om haar intrede te maken bij Bevertrans, na haar studies in commerciële wetenschappen. Ze heeft zich op haar eentje bekommerd over de planning tot haar neef Frederick haar kwam bijstaan. Daarbij moeten we opmerken dat de omvang van de Bevertrans-vloot met regelmaat toenam van 35 naar 45 voertuigen. Charlotte zette in 2019 de stap om aan de slag te gaan bij het bedrijf. Binnenkort volgt ook haar echtgenoot, die ervaring opdeed als Coordinator Supply Chain bij Volvo Cars in Gent. We hadden al gezegd dat Bevertrans een familiebedrijf is…

De komst van de jonge generatie heeft het de vader en oprichter mogelijk gemaakt een beetje rust te nemen en wordt concreet merkbaar door de verhuis naar nieuwe kantoren die in opbouw zijn.

Twee aanvullende activiteiten

In 2020 is Bevertrans actief in het transport met tankcontainers en kippers. “Dat maakt het ons mogelijk de seizoensgebonden daling van de activiteiten bij de kippers op te vangen tegen het einde van het jaar. Anderzijds zijn de volumes voor de tankcontainers niet altijd goed te voorspellen. Bijna al onze trekkers hebben derhalve een ADR-uitrusting en een krachtafname om beide typen van klanten te kunnen bedienen,” legt Marlotte uit.

Nu we het over voorspelbaarheid hebben, hoe is Bevertrans de eerste maanden van de coronacrisis doorgekomen? “In maart hebben we het werk met de kippers voor drie weken stilgelegd,” verklaart Marlotte. “Die activiteit begon pas opnieuw te draaien midden april. Gelukkig bleef de andere activiteit op een goed niveau, ook al viel het rendement terug met 35 %. In de zomer herstelde het werk met de kippers zich, terwijl dat met de containers wat daalde. Sinds de vakantie lijkt het niet slecht te evolueren. September was erg goed, maar er is nog heel wat beweging op de markt. Indien we het jaar 2020 kunnen afsluiten met een daling van 10 tot 15 %, dan zullen we tevreden zijn.”

Een veel ernstiger onderwerp voor het bedrijf blijft evenwel de Brexit, want 80 % van de goederen hebben Groot-Brittannië als land van oorsprong of bestemming. “Het is niet dat we bang zijn voor de volumes, maar het is vooral het bijkomende papierwerk,” benadrukt Marlotte. “Het is wel bizar: onze Engelse correspondenten weten zelf absoluut niet wat er gaat gebeuren, noch welke documenten we zullen moeten gebruiken. De enige zekerheid is dat de wachttijden nog langer zullen worden. Van onze kant is er niets dat we kunnen doen, behalve dan een goedkeuringsnummer vragen aan de douane. We zullen onze verkoopvoorwaarden aanpassen, maar de rest zal vooral van de expediteurs afhangen. Als nodig is, kunnen we wel een douane-entrepot op poten zetten.”

Overwegen de zussen de administratieve last te reduceren door de elektronische CMR te gebruiken? “We zijn vragende partij, maar zolang de fabrieken de beweging niet volgen, leidt dat tot niets, temeer omdat we vaak in onderaanneming werken,” vertelt Marlotte.

“Onze chauffeurs zijn onze helden van de weg”

De nieuwe bepalingen rond de rij- en rusttijden zullen daarentegen de planning bij Bevertrans niet verstoren. Juist de chauffeurs zijn de grote trots van de drie zussen: “Al onze chauffeurs rijden onder een Belgisch contract en de integratie van onze Poolse en Roemeense chauffeurs verloopt bijzonder goed. Er zijn er zelfs die overwegen om zich in de streek te vestigen. Tegelijkertijd lijkt de situatie eveneens te verbeteren voor wie uit de regio afkomstig is. “Onlangs konden we twee jongeren uit Zedelgem aanwerven en we hebben nog twee kandidaten uit de regio, waarvan één via het Sociaal Fonds,” verheugt Liselotte zich. De duidelijke familiale sfeer in het bedrijf is daar natuurlijk niet vreemd aan, net als enkele recente initiatieven van de drie zussen om het bedrijf van zijn beste kant te tonen aan de lokale gemeenschap.

En de toekomst? “We willen zeker niet de grootste worden,” antwoorden de drie zussen Verhegge. “Onze huidige kracht schuilt in onze flexibiliteit en de kwaliteit van onze organisatie. De procedures staan op punt, we moeten enkel nog enkel de stap zetten om ze volledig te digitaliseren. Het wordt dus onze prioriteit om nog een beetje te groeien, maar dan wel met behoud van onze rentabiliteit.”

 

Bevertrans in het kort

Sociale zetel: Zedelgem

Directie: Liselotte, Charlotte en Marlotte Verhegge

Activiteiten: transport met kippers, transport van tankcontainers (scheikundige producten en levensmiddelen)

Werkgebied: continentaal Europa

Toegevoegde waarde 2019: 3,39 miljoen EUR

Vloot: 45 trekkers: 35 Volvo (2 op LNG), 4 MAN, 3 Renault, 2 Scania en 1 DAF

 

www.bevertrans.be

lees ook

Aankomende Events

ONTVANGT U ONZE WEKELIJKSE NIEUWSBRIEF NOG NIET? MELD JE DAN NU AAN!

  • Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.
transport media logo