Transport Intelligence: “e-commercelogistiek groeit met 7,9 procent in 2023”

Het recentste trendrapport van Transport Intelligence heeft een optimistische kijk op de ontwikkeling van de e-commercelogistiek. Na een afzwakking in 2022 kan de sector volgens de analisten rekenen op een volgehouden groei. 

Transport Intelligence verwacht dat de sector van de e-commercelogistiek wereldwijd zal groeien met 7,9 procent, goed voor een totale waarde van meer dan 451.000 miljoen euro. Een pak beter dan 2022, toen de sector vijf procent kromp door de vertragende vraag, de Oekraïnecrisis, inflatie, verstoorde aanvoerlijnen en verminderde consumptie-uitgaven. Ter vergelijking: in de Covid-jaren 2020 en 2022 zag de sector groeipercentages van 28 en net geen 20 procent. Analist Paul Chapman ziet het huidige groeitempo als passend in een herijking van de markt. De verliezen van 2022 worden door de aantrekkende groei wel gecompenseerd. Tijdens de pandemiejaren is e-commerce een vast deel gaan uitmaken van het shopgedrag van veel consumenten. De sector staat nu verder dan in het laatste pre-Covid-jaar 2019, besluit Chapman.

Noord-Amerika geldt vandaag als grootste e-commercemarkt en haalt zo de regio Asia-Pacific in. 84 procent van de activiteit in de sector is gebonden aan de binnenlandse markt. Opvallend veel consumenten doen dus niet aan e-commerce over de landsgrenzen heen.

In zakelijk opzicht valt op dat de funding voor start-ups vertraagd is. Investeerder nemen in moeilijke economische tijden minder snel risico’s. Tegelijkertijd is er een consolidatiegolf bezig, waarbij grote 3PL’s door acquisities hun graantje willen meepikken van de veelbelovende e-commercemarkt.

lees ook

Aankomende Events

Sorry, no posts matched your criteria.

ONTVANGT U ONZE WEKELIJKSE NIEUWSBRIEF NOG NIET? MELD JE DAN NU AAN!

  • Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.
transport media logo