Shana Van Uytsel: “GSM gebruiken blijft een van de gevaarlijkste zaken”

“Alle chauffeurs moeten hier ondertekenen dat ze hun gsm niet mogen gebruiken tijdens het rijden.” Dat zegt Shana Van Uytsel, chauffeur en zaakvoerder van een bedrijf dat melk ophaalt bij de boeren. “De gsm gebruiken tijdens het rijden, blijft een van de gevaarlijkste zaken in het verkeer.”

Shana (28) nam als zaakvoerder de fakkel een jaar geleden over van haar vader Marc. Verkeersveiligheid is voor haar als chauffeur en bedrijfsleider prioritair. Met stip op één staat het niet gebruiken van de gsm tijdens het rijden. Dat is niet enkel wettelijk verboden, alle chauffeurs bij Van Uytsel & Co moeten ook een document ondertekenen dat ze zich daar aan houden.

Met tien voertuigen is Van Uytsel & Co een gezellig familiaal bedrijf waar chauffeurs elkaar goed kennen. “Volgende zaterdag doen we teambuilding”, zegt Shana. “Dan zullen we ook de Truckersquiz spelen. Dat is niet enkel goed voor de sfeer maar terzelfdertijd kunnen we ook een en ander opfrissen.”

Als bedrijfsleider doet Shana de administratie en de planning maar ze rijdt ook zelf. Op nog geen twee jaar tijd heeft haar Scania R 520 V8 al 158.000 km op de teller staan. Haar rijbewijs haalde ze in maart 2016 op de dag van de aanslagen in Zaventem en in Brussel.

Om de verkeersveiligheid te verzekeren investeert het bedrijf in nieuwe en goed uitgeruste voertuigen. “Zo hebben onze vrachtwagens een automatische noodstop”, zegt Shana. “De nieuwste hebben ook adaptieve cruisecontrol die de afstand met de voorligger automatisch behoudt en afremt als dat nodig is.”

Vloeibare lading

Om de voertuigen in orde te houden, hebben de chauffeurs en Shana een Whatsapp-groepje waar technische mankementen gemeld kunnen worden. “Als iemand een spijker heeft in zijn band of als er andere defecten zijn, kan de chauffeur het daarin melden en zorgen we ervoor dat het probleem zo snel mogelijk opgelost is. Daarom hebben we ook een 24 op 24 service voor de banden. Het zijn onze enige contacten met de weg. Die moeten altijd goed in orde zijn.”

Afstand houden en niet te snel rijden in bochten is met een zwaar voertuig altijd belangrijk om veilig te rijden maar voor tanktransport geldt dat des te meer. In de tank zit tot 28 ton aan melk en die vloeibare lading beweegt ook mee tijdens het rijden. “Er zitten wel tussenschotten in de tank om dat effect te verminderen”, zegt Shana. “Maar zeker als de tank nog niet vol is, moet je extra oppassen. Ook bij het remmen voel je dat. De melk blijft duwen en als je dan stilstaat beweegt de massa in de andere richting. Dan is het belangrijk om goed je voet op de rem te houden of je handrem te gebruiken. Hoe voller de tank, hoe beter en hoe minder de vloeibare lading beweegt.”

Win je gepersonaliseerde minitruck

De Truckersquiz is een initiatief van de Vlaamse Stichting Verkeerskunde (VSV) om de verkeerskennis van vrachtwagenchauffeurs op te frissen. Je kan als chauffeur individueel meedoen of als bedrijf om de collega’s het tegen elkaar te laten opnemen. De hele maand juni zijn prijzen te winnen zoals een gepersonaliseerde minitruck of een professionele fotoshoot. Het gebruik van de gsm komt trouwens terug in de Truckersquiz met de vraag of je tijdens het rijden je smartphone als gps mag gebruiken. Benieuwd naar het antwoord, surf dan naar www.truckersquiz.be.

lees ook

Aankomende Events

ONTVANGT U ONZE WEKELIJKSE NIEUWSBRIEF NOG NIET? MELD JE DAN NU AAN!

  • Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.
transport media logo