Alles weten over de MAN hTGX waterstoftruck

We kregen de kans om een korte testrit te maken aan boord van het prototype van de MAN hTGX-trekker, waarvan de Duitse fabrikant er 200 zal produceren. De ‘productieversie’ van dit voertuig zal worden onthuld op de IAA Transportation beurs in september.

MAN ontwikkelt drie verschillende technologieën om tot emissievrij wegtransport te komen: vrachtwagens op batterijen met of zonder aangedreven as en een verbrandingsmotor op waterstof. Deze laatste werd vorige week in Oostenrijk voorgesteld aan Europese journalisten. De H45 verbrandingsmotor met vonkontsteking werkt volgens de Otto-cyclus in plaats van de dieselcyclus, net als een aardgasmotor. Hij is echter ontwikkeld op basis van de D38 dieselmotor die de krachtigste versies van de TGX aandrijft. Deze 16,8-liter motor ontwikkelt 520 pk en 2.500 Nm koppel in het toerenbereik van 900 tot 1.300 tpm. Er moet echter wel AdBlue worden toegevoegd.

Gasvormig waterstof wordt opgeslagen bij 700 bar in vier tanks van 12 kg (gemaakt door Voith). Op dit moment is het mogelijk om in minder dan 15 minuten te tanken, maar MAN denkt dat het mogelijk zal zijn om meer tijd te winnen zodra de nieuwe norm 19885-3 van kracht wordt. De actieradius wordt geschat op 600 km, met een gemiddeld verbruik van 9 kg/100 km.

Het eerste dat opvalt aan boord van de hTGX is het geluid van de motor, die ‘dieper’ is dan bijvoorbeeld een D26-motor (logisch, gezien de grotere cilinderinhoud), maar uiteindelijk minder lawaaierig, zoals een LNG-motor. Zijn 520 pk zijn vergelijkbaar met wat de krachtigste versie van de D26 dieselmotor ontwikkelt, maar zijn koppel (2.500 Nm) is 150 Nm lager. Dit was niet merkbaar tijdens onze korte testrit, maar het zou heel goed kunnen onder volle belasting op hobbelige wegen. Een ander opvallend kenmerk is dat de motorrem minder krachtig is, waardoor in de meeste gevallen een hydraulische retarder nodig zal zijn. De eerste batch van 200 voertuigen wordt geleverd met een asverhouding van 2,54, maar een versie met een asverhouding van 2,31 is later gepland.

MAN wil deze truck gebruiken voor taken die moeilijk te elektrificeren zijn, zoals zwaar transport, of in regio’s waar de oplaadinfrastructuur ontoereikend is voor elektrische trucks. Met een CO2-uitstoot van minder dan 1 g/km voldoet de MAN hTGX in elk geval aan de criteria om als ‘nul-emissievoertuig’ te worden beschouwd.

lees ook

Aankomende Events

ONTVANGT U ONZE WEKELIJKSE NIEUWSBRIEF NOG NIET? MELD JE DAN NU AAN!

  • Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.
transport media logo