Altrea krijgt zijn waterstoftruck goedgekeurd, zelfs voor ADR

Sinds enkele jaren wil de Altrea groep, via haar dochteronderneming Haesaerts Intermodal, de door CMB.TECH ontwikkelde truck op basis van de Ford F-Max op de weg zetten. Voor deze dual-fuel (diesel-waterstof) truck is nu een belangrijke mijlpaal bereikt met de goedkeuring voor ADR vervoer.

Altrea Logistics bezit momenteel twee exemplaren van de waterstoftruck van CMB.TECH. “We hebben er één voor onze Luxemburgse dochteronderneming en die is goedgekeurd en geregistreerd”, legt Luc Haesaerts uit, die bij Altrea Logistics verantwoordelijk is voor het project. “Wat het tweede voertuig betreft, dat bestemd is voor ons Belgische bedrijf, zijn we bezig met de allerlaatste officiële documenten en de registratie zou binnenkort rond moeten zijn.” Aangezien Haesaerts Intermodal gespecialiseerd is in het vervoer van chemicaliën, moest de waterstoftruck ook ADR-goedgekeurd zijn. “We hebben hard gewerkt met de relevante autoriteiten op VN-niveau om dit voor elkaar te krijgen, maar deze keer is het gebeurd: de documenten zijn in april ondertekend en het moratorium van drie maanden is op 30 juli verstreken.”

Multilaterale Overeenkomst 357 is van toepassing op zowel brandstofcelvoertuigen als voertuigen met verbrandingsmotor op waterstof. Het vormt een afwijking van hoofdstuk 9 van de ADR-regelgeving en voorziet uiteraard in een hele reeks veiligheidsmaatregelen waaraan de fabrikant moet voldoen. Opdat een dergelijk akkoord geldig zou zijn, moet het nog door minstens twee lidstaten ondertekend zijn (dit is het geval, aangezien Luxemburg het akkoord ondertekend heeft, net als San Marino en Nederland), maar het is enkel van toepassing in landen die het akkoord ondertekend hebben. Dit is nog niet het geval in België. “En dan nog, sinds de laatste staatshervorming zijn het de gewesten die verantwoordelijk zijn voor ADR,” klaagt Luc Haesaerts. “Ondertussen kunnen we onze Luxemburgse vrachtwagen in Nederland gebruiken, onder de intra-Benelux cabotageregels.”

Luc Haesaerts bevestigt ook dat de door CMB.TECH ontwikkelde vrachtwagen voldoet aan de verwachtingen op het vlak van prestaties en het meest efficiënt is wanneer hij volgeladen is: “Gelukkig kunnen we rekenen op de medewerking van de CMB.TECH teams, die blijven investeren in het project. CMB.TECH heeft net zijn teams versterkt, maar dit alles bevindt zich nog in de R&D-fase. Wij van onze kant zijn altijd van mening geweest dat dit voertuig een overgangsoplossing is naar emissievrij vervoer.”

lees ook

Aankomende Events

ONTVANGT U ONZE WEKELIJKSE NIEUWSBRIEF NOG NIET? MELD JE DAN NU AAN!

  • Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.
transport media logo