Featured Video Play Icon

Jurgen Geys (Corvus Solutions): “Overtuigd dat mens nog bepalende schakel zal zijn”

Dit artikel verscheen in LOGISTICS Management 71.

België neemt zelden een voortrekkersrol op, en op het vlak van automatisering is dat niet anders. In productieprocessen maken bedrijven al vaker gebruik van robots en andere technologieën om pakweg aan kwaliteitscontrole te doen, maar voor logistieke spelers ligt dat moeilijker. Jurgen Geys, consultant bij Corvus Solutions, ziet dat er stilaan een inhaalbeweging is ingezet.

“Logistieke kmo’s hebben nog veel werk voor de boeg,” meent Jurgen Geys, oprichter en eigenaar van Corvus Solutions. “Internationale spelers maken al vaker gebruik van bijvoorbeeld Automatische Geleide Voertuigen (AGV’s) of een WMS, al dan niet met integratie van bepaalde AI-tools. Zo kunnen ze de bottleneck van een Black Friday beter voorspellen en opvangen. Ook in de voedingsindustrie kan dat bijzonder handig zijn – kwestie van genoeg barbecuevlees in huis te hebben wanneer het mooi weer wordt.”

Volledig automatiseren, daar is men toch nog niet klaar voor volgens Geys. “De mens moet niet vrezen dat de technologie zijn of haar job volledig gaat overnemen. Wel klopt het dat we met een schaarste op de arbeidsmarkt zitten, in het bijzonder op het vlak van geschoolde arbeiders die met een heftruck kunnen rijden. AGV’s rijden trager dan echte mensen, maar zijn wel constant aan het werk. Ze hebben geen pauze of vakantie nodig.”

Extra paar ogen

Op gebied van veiligheid biedt automatisering duidelijke voordelen. “Geautomatiseerde voertuigen zijn uitgerust met allerlei sensoren, die als een extra paar ogen fungeren. Dat heeft de mens natuurlijk niet,” vervolgt Geys. “En hoewel we in de horizontale bewegingen van een magazijn steeds meer automatisering zien, ben ik ervan overtuigd dat de mens nog steeds een bepalende schakel zal zijn. Niet alleen zorgt de variatie in de artikelen ervoor dat automatische picking moeilijk blijft, maar daarenboven zal de mens moeten blijven instaan voor het oplossen van eventuele obstructies (denk maar aan losgekomen wikkelfolie of een kapot pallet).”

Mens en machine zullen dus moeten samenwerken, al zal de rol van die eerste wel veranderen: “De magazijnier wordt steeds meer een specialist, een operator. Je hebt nog steeds voeling nodig met het werk op de vloer, maar je doet tegelijkertijd iets met nieuwe technologie,” besluit Geys.

_

Dit gesprek vond plaats tijdens de opname van de Logistics Podcast op 21 juni. Er werd ook een video van het integrale interview gemaakt die u hierboven kan bekijken.

lees ook

Aankomende Events

Sorry, no posts matched your criteria.

ONTVANGT U ONZE WEKELIJKSE NIEUWSBRIEF NOG NIET? MELD JE DAN NU AAN!

  • Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.
transport media logo