Eindelijk: dit is de nieuwe VW Transporter

Na een ellenlange teasercampagne toont Volkswagen Commercial Vehicles eindelijk zijn gloednieuwe Transporter. En het maakt meteen ook de technische informatie rond het model bekend.

Na maanden van stukjes informatie en detailfoto’s, onder andere over de laadruimte en het interieur, toont Volkswagen Commercial Vehicles eindelijk zijn gloednieuwe Transporter. In profiel en achteraan is de familieverwantschap met de Ford Transit Custom nog duidelijk. De neus van VW’s nieuwste is echter meteen herkenbaar als Transporter, ook al is het radiatorrooster meer gesloten dan bij de huidige generatie.

Ook als chassis-cabine

VW vertelt ook meer over welke versies er op de markt zullen komen. Naast een gesloten bestelwagen met enkele of dubbele cabine en een ‘Plus’-versie zal de Transporter ook verkrijgbaar zijn als chassis-cabine/dropside. Voor personenvervoer is er opnieuw de Caravelle. Wie van een avontuurlijke look houdt, kan gaan voor de PanAmericana-uitvoering. De gesloten bestelwagen en dubbele cabine-uitvoeringen kunnen ook besteld worden met een verhoogd dak en een langere wielbasis.

Diesel, PHEV of elektrisch

Wat de aandrijving betreft is dit de eerste VW Transporter die verkrijgbaar zal zijn met dieselmotoren, als plug-in hybride en 100% elektrisch. Bij de diesels gaat het om een 110 pk (handgeschakeld), 150 pk (optioneel met achttraps automaat) en 170 pk (met achttraps automaat) sterke 2.0 liter viercilinder TDI. Standaard zijn ze voorwielaangedreven, met 4Motion vierwielaandrijving als optie op twee krachtigste versies.

Bij de geëlektrificeerde varianten vinden we eerste de plug-in hybride met een 2.5 liter grote benzinemotor die in combinatie met een elektromotor een vermogen levert van 232 pk. Een elektrisch rijbereik wordt nog niet vermeld, net als bij de 100% elektrische versie. Daarvan weten we wel dat hij een batterijpakket krijgt met een nettocapaciteit van 64 kWh en een motorvermogen van 136, 218 of 286 pk (op de achterwielen) krijgt. Later volgt nog een elektrische variant met een kleinere batterij. Die moet vooral inspelen op de behoeften van koeriers en andere beroepen die hun Transporter vooral in de stad gebruiken.

Interieur en laadruimte

Binnenin bestaat het dashboard uit een 12 duim grote digitale instrumentencluster en een 13 duim groot infotainmentscherm. VW benadrukt dat het volume ook met een klassieke draaiknop aangepast kan worden. De bediening van de klimaatregeling is dan weer volledig digitaal en de handrem elektronisch. Verder is er een lange lijst van actieve veiligheidssnufjes. De standaarduitrusting op dat vlak is ruim, dankzij de nieuwe Europese regelgeving.

Het laadvermogen van de Transporter kan (afhankelijk van de uitvoering) tot 1,33 ton laden en tot 2,8 ton slepen (tegen 2,5 ton voor de huidige generatie). Het maximale laadvolume gaat van 5.8 m³ in de gesloten bestelwagen met enkele zetelrij tot 9 m³ wanneer die versie voorzien is van een lange wielbasis en een hoog dak.

Lees alles over Volkswagen Commercial Vehicles Import

Volkswagen Commercial Vehicles Import

video

lees ook

Aankomende Events

ONTVANGT U ONZE WEKELIJKSE NIEUWSBRIEF NOG NIET? MELD JE DAN NU AAN!

  • Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.
transport media logo