Vandaag lanceert DHL een nieuw ‘marktplatform’ dat veel weg heeft van een vrachtbeurs, maar dan wel één met een contractueel aspect. Cillox richt zich zowel tot de verladers als tot de transporteurs. Op basis van de aanbiedingen die ze in functie van de kenmerken van de te vervoeren vracht ontvangen, kunnen verladers een transporteur selecteren. Ze kunnen meteen zien welke voertuigen beschikbaar zijn en welke tarieven recent voor gelijkaardige transportmissies zijn gehanteerd. Dit alles is gebaseerd op krachtige algoritmes en op een uitgebreide historische database. De transporteurs op hun beurt, kunnen op Cillox hun transportcapaciteiten aanprijzen en beschikken over een dynamische berekening van de tarieven, eveneens op basis van de database en algoritmes van Cillox. Cillox onderscheidt zich echter van een vrachtbeurs doordat de contractuele relatie rechtstreeks van de verlader naar Cillox is overgegaan, precies zoals bij een traditionele freight forwarder. De geselecteerde transporteur is dus eigenlijk enkel een toeleverancier. Cillox biedt ook een tracking-, documentatie- en betalingsdienst aan die de chauffeurs via een mobiele app kunnen gebruiken. Die zullen hierbij met de camera van hun smartphone de transportdocumenten inscannen en sneller betalingsoperaties kunnen uitvoeren. “Met Cillox gaan we de wereld van de verzending goed dooreenschudden en ik ben ervan overtuigd dat deze digitale revolutie alle betrokken partijen ten goede zal komen”, meent de CEO Amadou Diallo. De dienst is nu al beschikbaar in Duitsland en tussen Duitsland en de rest van Europa.