Vanaf vandaag kunnen vrachtwagens containers ook ’s nachts laden of lossen aan het Deurganckdok, en meer bepaald bij MSC PSA European Terminal (MPET – kaai 1742) en DP World Antwerp Gateway (kaai 1700). Zo proberen twee terminaloperatoren en de haven massa’s vrachtwagens uit de spits halen.
Voortaan kan de aan- en afvoer van containers per truck op weekdagen de klok rond gebeuren. De grootste containerterminals van de haven zullen dus open blijven van maandagmorgen 5.00 uur (Antwerp Gateway) en 5.30 uur (MPET) tot zaterdagmorgen 5.30 uur. Bij MPET hanteert ook Medrepair (S11) vanaf 1 april de verruimde openingsuren. Global Container Services, het empty depot van Antwerp Gateway, zal vanaf de zomer meedraaien in het nieuwe regime. Tot die tijd blijft het depot open vanaf 5 uur tot 21.30 uur Op Antwerp Gateway wordt de blockstack (park 3 op kaai 1700) nu mee geopend, zodat trucks hier ook terecht kunnen voor lege containers.
DP World Antwerp behandelt dagelijks zo’n 1700 trucks, MPET zo’n 2600. “Een analyse wijst uit dat de behandelingstijd op beide terminals begint op te lopen vanaf 11.00 uur, met een absolute piektijd om 17.00 uur. Na 19.00 uur neemt het aantal trucks aanzienlijk af. Zich later op de dag aanmelden biedt dus een aanzienlijke tijdswinst. Door de aan- en aflevering ook ’s nachts mogelijk te maken, worden deze daluren verder uitgebreid.”, aldus de wordvoerdster van de haven.
Jo Van Moer : “Wij zijn blij”
Jo Van Moer, CEO van Van Moer Logistics reageert enthousiast : “Onze betrouwbaarheid en stiptheid tegenover onze klanten is cruciaal. Wij zijn blij dat er structureel wordt nagedacht over oplossingen om buiten de congestie-uren onze klanten en magazijnen te bedienen. Wij steunen dit 100% en hopen op steun van alle stakeholders die aan het succes hiervan kunnen bijdragen”, zegt Jo Van Moer, CEO van Van Moer Logistics.
De initiatiefnemers hopen nu dat iedereen mee op de kar springt : “De steun van de verladers en van de logistieke sector, door bijvoorbeeld de openingsuren van magazijnen zowel binnen als buiten de haven te verruimen, is cruciaal. Er wordt ook gekeken naar de rederijen voor meer flexibiliteit. Aangezien de douane en customs desk tijdens de nacht voorlopig niet aanwezig zullen zijn, is het van groot belang dat de nodige administratieve regelingen voor de containers, zoals de vooraanmelding en de vrijstelling, op voorhand in orde gebracht worden.”