Ook op de gewestwegen wordt er binnenkort kilometerheffing betaald

De kilometerheffing wordt uitgebreid. Dat schrijven onze collega’s van De Morgen. De kilometerheffing wordt vandaag nog te vaak ondermijnd. Om het sluipverkeer aan te pakken, zou er dus ook een kilometerheffing betaald moeten worden op de gewestwegen.  De bedoeling is dat er zes extra gewestwegen worden belast. Het gaat daarbij niet per se om lange routes, vooral de handige sluipwegen zullen aangepakt worden. Samen zouden ze goed zijn voor zo’n 200 kilometer. Minister van Mobiliteit Ben Weyts (N-VA) legt de uitbreiding van het kilometerheffing binnenkort voor aan de regering. TLV is echter niet te spreken over de uitbreiding van het netwerk voor de kilometerheffing. TLV noemt de uitbreiding voorbarig: “Vandaag lijkt de beslissing al gevallen te zijn en worden de transporteurs geconfronteerd met bijkomende tolwegen. Transportondernemers zijn nog steeds geconfronteerd met zeer harde (internationale) concurrentie. Het is dan ook maar logisch dat gekozen wordt voor een route waarbij de combinatie van afstand en tijd het beste resultaat oplevert inzake CO2 uitstoot en mobiliteitsefficiëntie. Elke toevoeging van betalende wegen zal hoe dan ook leiden tot kostenverhogingen bij de transporteurs. Die kunnen niet anders dan die stijging door te rekenen aan hun klanten”, luidt het. Ook UPTR is van mening dat het probleem van het sluipverkeer voor een groot stuk overroepen is. “De mogelijke winst die geboekt wordt door gebruik te maken van de sluipwegen en de kilometerheffing te ontwijken, weegt in het algemeen niet op tegen het verlies in tijd dat dit met zich meebrengt. ‘Time is money’ is immers een zeer belangrijk principe in de wereld van het transport en de logistiek”, staat er in het persbericht van UPTR te lezen. UPTR roept dan ook op tot voorzichtigheid en is van mening dat zo’nn beslissing pas genomen kan worden na grondige analyse van de impact, en dit samen met alle betrokken belangengroepen. Febetra heeft bij het begin van de kilometerheffing duidelijk gesteld dat het ontwijkingsgedrag niet opweegt tegen het tijdsverlies en het verhoogd brandstofgebruik op diezelfde gewestwegen. “Van de kilometerheffing een echt mobiliteitssturend instrument maken zou de absolute prioriteit van de Vlaamse regering moeten zijn en niet het uitbreiden van het betold wegennet, enkel en alleen voor vrachtwagens. De kilometerheffing in zijn huidige vorm is immers geen slimme kilometerheffing want ze heeft geen enkele impact op de congestie. De gemiddelde snelheid van vrachtwagens blijft omwille van de stijgende filezwaarte dalen. De combinatie van rij- en rusttijden en toenemende congestie heeft als gevolg dat er meer vrachtwagens ingezet moeten worden om eenzelfde volume goederen binnen dezelfde tijdspanne te vervoeren.”

lees ook

Aankomende Events

ONTVANGT U ONZE WEKELIJKSE NIEUWSBRIEF NOG NIET? MELD JE DAN NU AAN!

  • Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.
transport media logo