Ondanks de uitbreiding van het aantal tankstations, blijft het succes van LNG-vrachtwagens vooralsnog achterwege. Dit blijkt uit cijfers die vandaag door Volvo Trucks Belgium bekend werden gemaakt.
In de marge van zijn jaarlijkse persconferentie, heeft Volvo Trucks de verkoopcijfers van vrachtwagens op aardgas vrijgegeven voor de Belgische markt in 2019. Voor LNG ging het over een stijging van 48 naar 121 eenheden. Een fraaie voortuitgang, maar toch minder dan de 200 voertuigen (totale markt) die Volvo in het vooruitzicht had gesteld. De 121 verkochte voertuigen zijn als volgt onderverdeeld: 57 voor Volvo Trucks, 38 voor Scania en 26 voor Iveco. Siegfried Van Brabandt, commercieel directeur, is tevreden dat de klanten van het eerste uur blijven investeren in deze technologie, en dat er ook nieuwe klanten, waaronder ook klanten met kleinere wagenparken, de overstap maken naar LNG. In 2018 ging het nog over 18 klanten (alle merken), en dit aantal is in 2019 gestegen tot 47. Met name de provincie Limburg liet zich niet onbetuigd.
Deze cijfers moeten uiteraard vervolledigd worden met tachtig CNG-voertuigen, in een markt die wordt gedomineerd door Iveco (vijftig voertuigen in 2019), met een grote voorsprong op Volvo (25), Mercedes (4) en Scania (1). Deze voertuigen worden hoofdzakelijk aangekocht door steden, gemeenten en intercommunales.