Dit is de nieuwe Ford Ranger!

Ford heeft de nieuwe Ranger onthuld die vanaf eind 2022 besteld kan worden voor levering begin 2023. Het design, het chassis en de ophanging, de aandrijflijn, … alles is nieuw.

Visueel krijgt de nieuwe Ranger nog meer karakter met een neus die meer neigt naar de Amerikaanse pick-ups van het merk. Het interieur pakt uit met softtouch-materialen en een 10,1-inch of 12-inch touchscreen in het midden van het dashboard, compleet met het spraakgestuurde SYNC™ 4 infotainmentsysteem en FordPass Connect-modem.

Onder het nieuwe koetswerk zit een verbeterd chassis met een 50 mm langere wielbasis en een 50 mm bredere spoorbreedte. Een hydrogevormde frontconstructie creëert meer ruimte in de motorruimte voor een 3.0 liter V6 dieselmotor en andere aandrijftechnologieën in de nabije toekomst. Die extra ruimte aan de voorzijde van de pick-up maakt daarbij een grotere luchtstroom naar de radiator mogelijk, wat helpt om de temperatuur laag te houden onder volle belading of het trekken van een zware aanhanger. Naast de V6 zal de nieuwe Ranger ook worden geleverd met de bekende Single-Turbo en Bi-Turbo 2.0-liter viercilinder diesels.

Ingenieurs hebben de voorwielen 50 mm naar voren verplaatst voor een grotere oploophoek aan de voorzijde. Ook zijn de schokdempers van de achterwielophanging buiten de kokerbalken geplaatst. Dat helpt om de rijeigenschappen te verbeteren, zowel op de weg als offroad, het comfort verhogen en volgens Ford zorgen voor een ‘personenauto-achtige’ rijervaring. Klanten kunnen kiezen uit twee systemen in vierwielaandrijving: een inschakelbaar systeem of een geavanceerd nieuw systeem dat permanent actief is

Praktische snufjes

De Ranger is 50 mm breder, wat ook zorgt voor een bredere laadbak. Voor een vlottere toegang tot die laadbak creëerde Ford een geïntegreerde tree achter de achterbanden. Er is ook een nieuwe, stevige vloer van gegoten kunststof en extra punten om ladingen vast te zetten, terwijl duurzame, flexibele laadbakdoppen rond de zijkanten van de laadbak en over de achterklep structurele bevestigingspunten voor luifels en andere aftermarket-accessoires herbergen. Daarnaast biedt de nieuwe Ford Ranger een nieuw cargosysteem, met verdeelschotten voor voorwerpen van verschillende afmetingen, zoals hout- of gereedschapskisten. De achterklep ook dienstdoen als mobiele werkbank, die is voorzien van een geïntegreerde liniaal en klemmen om bouwmaterialen te meten, vast te pakken en te zagen. Onder de linker- en rechterrails vind je speciale laadbakverlichting, die voor voldoende licht zorgt om klussen bij weinig licht af te werken of ’s nachts spullen in de laadbak te vinden.

De nieuwe Ford Ranger wordt gebouwd in Ford-fabrieken in Thailand en Zuid-Afrika en kan eind 2022 worden besteld. De eerste afleveringen worden begin 2023 verwacht. Andere informatie, zoals prijzen en technische details zal Ford in een later stadium bekendmaken.

lees ook

Aankomende Events

ONTVANGT U ONZE WEKELIJKSE NIEUWSBRIEF NOG NIET? MELD JE DAN NU AAN!

  • Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.
transport media logo