ING ziet transportvolumes stijgen aan het einde van het jaar

De Nederlandse tak van ING Bank heeft zojuist de 17e editie van haar analyse van de markt voor goederenvervoer over de weg gepubliceerd. Hoewel de markt voor vrachtwagens en getrokken materieel waarschijnlijk nog een paar maanden zwak zal blijven, denken de experts van ING dat het volume van de te vervoeren goederen in de tweede helft van het jaar en in 2025 zal toenemen.

Sommige trends die ING heeft ontcijferd, zijn specifiek voor de Nederlandse markt, met name wat betreft de stimulansen om vloten te elektrificeren, maar Belgische transporteurs zouden zich toch moeten kunnen herkennen in het beeld dat door de experts van ING wordt geschetst. De vraag naar transport zou in de tweede helft van het jaar moeten aantrekken na een slechte start, waardoor het jaar 0,5% hoger zou eindigen dan in 2023.

ING merkt op dat de industrie haar orders weer ziet toenemen en dat een zeker herstel van de wereldhandel weer zorgt voor een lichte toename van het containerverkeer in de havens van Rotterdam en Antwerpen. Toch is niet alles rozengeur en maneschijn, met name in de bouwsector, en zal het enige tijd duren voordat de effecten van de dalende inflatie en rente zich vertalen in extra goederenvolumes. De experts van ING merken ook op dat de transportactiviteit in Duitsland (gemeten aan de hand van het aantal betaalde kilometers in het kader van de LKW-Maut) sinds het begin van het jaar nauwelijks is gedaald, ondanks de malaise in de Duitse industrie. Dit alles zou kunnen leiden tot een gematigde omzetstijging voor Nederlandse transporteurs (+2%), na de daling van 2% in 2023.

Dit zal de stijging van de kosten niet dekken, want terwijl de Belgische transporteurs in 2022 rekening moesten houden met een plotselinge automatische indexering van de lonen, worden hun Nederlandse collega’s daar meer diffuus mee geconfronteerd: na een loonsverhoging van 6% in 2024, zullen ze in 2025 opnieuw een stijging van 4% moeten accepteren. Toch is het wegvervoer opnieuw een kopersmarkt geworden, zoals blijkt uit de sterke stijging van het aantal aanbestedingen door verladers. Het zal dan ook niet eenvoudig zijn om deze kostprijsverhogingen door te berekenen in de transporttarieven.

lees ook

Aankomende Events

ONTVANGT U ONZE WEKELIJKSE NIEUWSBRIEF NOG NIET? MELD JE DAN NU AAN!

  • Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.
transport media logo