Truckdealers evolueren: elektrificatie zet de toon

Als je de vergelijking maakt tussen de truckdealers en de verdelers van lichte bedrijfsvoertuigen, springt toch vooral de stabiliteit bij die eerste groep in het oog. Tegelijkertijd is het overduidelijk dat er meer geïnvesteerd wordt in de energietransitie dan in nieuwe garages.

Tijdens de voorbije twaalf maanden waren er amper twee noemenswaardige transacties onder de vrachtwagendealers in ons land: de Huet groep, die zowel Mercedes-Benz als Scania verdeelt, valt nu onder de Franse groep Car Avenue en Maenhout Automotive blijft maar uitbreiden met de overname van Ivecodealer Van Nevel uit Aalter.

Eén en al stabiliteit

Maenhout Automotive begon zijn activiteiten met de overname van Eagle Truck Center in 2012. In 2021 rondde het de overname af van Autobedrijf Vandewiele (Bavikhove), waardoor deze onderneming nu vier Iveco garages heeft in West-Vlaanderen. Het Iveco-dealernetwerk schuift op die manier langzaam maar zeker op in de richting van een concentratie rond enkele sterke partners, waarvan er enkele (Gregoor, Cammaert, TH Trucks en nu ook Maenhout) meerdere garages uitbaten.

Car Avenue steekt nu voor het eerst zijn voet tussen de deur bij Scania, terwijl het eerder exclusief verdeler was van Mercedes-Benz. En we blijven nog even bij het merk met de ster. De honger van Van Mossel lijkt nog altijd niet gestild, maar dit lijkt enkel het geval te zijn voor personenwagens en lichte bedrijfsvoertuigen (zie verder). In het segment van de trucks kwam er geen enkele concessie bij. Men zou de indruk kunnen krijgen dat ze bij Daimler Truck Belgium hun doelstellingen hebben bereikt qua dealercontracten, maar dit is niet het geval. Er lijkt dus nog één en ander te bewegen bij de Duitse constructeur. Ook daar zien we dat de partners volop aan het reorganiseren zijn. Zo maakt de vestiging van Hedin Automotive op Antwerpen Linkeroever opnieuw deel uit van de officiële servicepunten, maar de vestiging in Ninove werd gesloten. Dit heeft te maken met de twee sites in Sint-Pieters-Leeuw en Aalst die volstaan om de regio rond het Pajottenland af te dekken.

Met de opening van Garage de la Vierre in Neufchateau is de Turkse constructeur Ford Trucks sinds 2023 nu overal vertegenwoordigd in ons land. Bij de andere merken is het zo goed als platte rust, met uitzondering van Renault Trucks, dat twee jaar geleden een nieuw servicepunt zag opduiken (Garage Akkermans) in het noorden van de Kempen.

Elektrificatie draait op volle toeren

Deze stabiliteit is ongetwijfeld een troef voor de merken, omdat ze het hoofd moeten bieden aan de forse opkomst van elektrische voertuigen. De nieuwe dealercontracten bevatten namelijk een waslijst aan verplichtingen voor de werkplaatsen, in functie van te verwachten groei van de verkoop van elektrische vrachtwagens (we komen van ver …). Het is immers noodzakelijk dat elke klant, waar dan ook, op een professionele manier wordt geholpen.

Peter Brock, de topman van Daimler Truck Belgium, legt uit wat de nieuwe vereisten precies inhouden: “Er is bijvoorbeeld een aangepaste infrastructuur nodig voor diagnostiek. Wij hebben in eerste instantie voor mobiele laders gekozen. Aangezien deze op meerdere werkposten kunnen gebruikt worden, bieden deze de nodige flexibiliteit qua diagnostiek. De werkplaatsen moeten ook vrije ruimte voorzien om de batterijen, die zich aan de zijkant bevinden, uit te kunnen nemen. Er moet ook plaats worden vrijgemaakt voor een observatiezone voor de voertuigen met onstabiele batterijen. Deze zone moet permanent toegankelijk zijn voor brandweerwagens. De ondergrond moet bovendien het gewicht aankunnen, met een maximale helling van 6%. Deze zone moet ook meer dan 16 meter verwijderd zijn van de gebouwen en van brandbare materialen.”

Alle invoerders laten ons weten dat hun servicepunten gecertificeerd zijn of bezig zijn om hun certificering te behalen. In Vlaanderen staat de transitie er iets beter voor. Door het gebrek aan premies is de verkoop van elektrische vrachtwagens in Wallonië nog niet bepaald van de grond gekomen. We mogen ervan uitgaan dat het gehele dealernetwerk tegen eind 2026 over een elektrisch basiscertificaat zal beschikken, terwijl nog maar enkele werkplaatsen zullen uitgerust zijn om aan hoogspanningssystemen te werken (zoals het nu al het geval is bij Scania Drongen).

Bij MAN gaan ze nog een stap verder. Hier wordt er al nagedacht om sommige garages klaar te maken voor waterstofvoertuigen. De andere merken die nu al openlijk bezig zijn met waterstof (Iveco, Mercedes-Benz en de twee vertegenwoordigers van de Volvo Group) hebben hier nog niet over gecommuniceerd.

Geen nieuwe gebouwen

Met al die investeringen in uitrusting, in laders en in opleiding, zijn er minder en minder concessiehouders die in nieuwe vestigingen investeren, enkele opknapbeurten niet te na gesproken. Toch zijn er enkele uitzonderingen: Eeckhout-Cardoen (Ford Trucks) zal in oktober een fonkelnieuwe garage openen in Wielsbeke, MVM (Iveco) heeft eind 2023 een nieuwe carrosseriewerkplaats geopend in Tubeke, Truck & Trailer Dickens (MAN) heeft zijn werkplaats uitgebreid en De Plecker-Pauwels (DAF) is verhuisd van Groot-Bijgaarden naar een nieuwe garage in Dilbeek.

Op dit vlak staan er slechts enkele grote projecten in de steigers, met name een nieuwe Scania-garage in Hamme en de afwerking (eindelijk) van een nieuwe garage van Hocké in Herstal.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 


Vijf opvallende gebeurtenissen van het voorbije jaar

> Overname van Huet door Car Avenue
> Overname van Van Nevel door Maenhout
> Nieuwe garage voor Eeckhout-Cardoen in Wielsbeke
> Verhuis van De Plecker-Pauwels van Groot-Bijgaarden naar Dilbeek
> Hedin Automotive is invoerder geworden van BYD


lees ook

Aankomende Events

Sorry, no posts matched your criteria.

ONTVANGT U ONZE WEKELIJKSE NIEUWSBRIEF NOG NIET? MELD JE DAN NU AAN!

  • Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.
transport media logo