Daimler Truck en Volvo Group gaan samenwerken rond ‘software-defined vehicles’

Daimler Truck en Volvo Group, die al samenwerken bij de ontwikkeling van brandstofcellen en binnen Milence, zullen ook hun krachten bundelen om het concept van het ‘software-defined vehicle’ voor vrachtwagens te ontwikkelen.

Geconnecteerde vrachtwagens zijn al een realiteit en maken het bijvoorbeeld mogelijk om updates uit te voeren zonder naar de werkplaats te moeten, of om real-time verkeersinformatie te verstrekken. De gegevensverwerkingscapaciteit maakt spectaculaire sprongen voorwaarts (tot 20 keer sneller tussen twee generaties Mercedes Actros, bijvoorbeeld). Maar dit is nog maar het begin. Op dit moment maken aangesloten functies gebruik van verschillende besturingseenheden en besturingssystemen. Om verder te gaan, moet de mechatronische architectuur van het voertuig volledig herdefinieerd worden en moet het voertuig rond de software worden gebouwd, en niet andersom.

Andreas Gorbach, lid van de Raad van Bestuur verantwoordelijk voor Truck Technology bij Daimler Truck, legt uit hoe hoogintelligente trucks er over ongeveer tien jaar uit zouden kunnen zien: “We zijn de architectuur van onze voertuigen aan het herdefiniëren en zijn van plan om in samenwerking met Volvo Group een industriestandaard te ontwikkelen: een lichtgewicht, high-performance architectuur met een specifiek besturingssysteem. Hiermee kunnen we de basis leggen voor softwaregedefinieerde commerciële voertuigen die onze klanten een ongekend niveau van veiligheid, comfort en efficiëntie kunnen bieden. We staan op het punt een revolutionaire sprong voorwaarts te maken – en de code te schrijven voor de toekomst van het wegtransport.”

Maar wat betekent dit in de praktijk? Softwaregedefinieerde voertuigen zullen toepassingen op maat accepteren van zowel de fabrikant, externe leveranciers en zelfs de transporteurs zelf. “Het is bijvoorbeeld denkbaar dat het voertuig de chauffeur en andere weggebruikers beter beschermt door gevaren te herkennen lang voordat menselijke zintuigen daartoe in staat zijn. De vrachtwagen van de toekomst zou ook administratieve en documentatietaken op zich kunnen nemen, bijvoorbeeld door transportdocumenten en afleverbonnen automatisch in digitale vorm door te sturen. Hij zou ook een parkeerplaats kunnen reserveren met een oplaadpunt en een douche, of de favoriete maaltijd van de chauffeur vooraf kunnen bestellen. We zouden ons zelfs een toepassing kunnen voorstellen die de chauffeur in virtuele vorm terugbrengt naar zijn eetkamer, omringd door zijn gezin, zelfs als hij fysiek in zijn cabine zit.”

Joint venture tussen Daimler Truck en Volvo Group

Daimler Truck en Volvo Group zijn van plan een joint venture op te richten om een nieuw gestandaardiseerd platform te ontwikkelen dat (het voorwaardelijke blijft in dit stadium de rigueur) aan andere fabrikanten kan worden aangeboden. Op basis van het nieuwe gemeenschappelijke besturingssysteem kan elke fabrikant dan zijn eigen voertuigen en toepassingen ontwikkelen.

lees ook

Aankomende Events

Sorry, no posts matched your criteria.

ONTVANGT U ONZE WEKELIJKSE NIEUWSBRIEF NOG NIET? MELD JE DAN NU AAN!

  • Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.
transport media logo