Dit artikel verscheen in Transport & VAN Speciale Editie BOUW 2024.

Of het nu is om zware ladingen te slepen, moeilijke omstandigheden op een werf te overwinnen of gewoon om personeel en materiaal te vervoeren, lichte bedrijfsvoertuigen vormen de fundamenten van de bouwsector.

Ford Pro

Heel wat nieuws bij Ford Pro, dat onder andere de volledig nieuwe compacte Transit Courier (benzine, diesel en elektrisch) op de markt brengt, en ook de nieuwe, op de VW Caddy gebaseerde Transit Connect, onder andere als plug-in hybride met een elektrisch rijbereik van meer dan 100 km! En eind dit jaar zullen ook de PHEV-versies van de Ranger en de Transit Custom verkrijgbaar zijn, die kunnen uitpakken met een gelijkaardig laad-en sleepvermogen als hun dieselhomologen. Helemaal overschakelen naar elektrisch kan ook met de E-Transit Custom, die later dit jaar beschikbaar is, of de grote E-Transit. Die laatste krijgt de aanpassingen die vorig jaar al aangekondigd werden voor de Transit 2T, maar ook een tweede batterij-optie: een 89 kWh-uitvoering met een gehomologeerd rijbereik van dan 400 km.

 

Mercedes-Benz Vans

Het merk met de ster heeft zijn (e)Vito en (e)Sprinter een allerlaatste update gegeven voor de lancering van een gloednieuw en 100% elektrisch gamma de komende jaren. De update brengt een aantal esthetische aanpassingen, maar vooral ook een vernieuwd interieur met een luxueuzere look en de integratie van het spraakgestuurde MBUX multimediasysteem van Mercedes. Op technisch vlak gaat het rijbereik van de 100% elektrische eSprinter er stevig op vooruit. Hij biedt een keuze uit verschillende batterijpakketten, waarbij het grootste (113 kWh) zorgt voor een rijbereik tot 440 km (WLTP).

 

Renault

Renault lanceert de vierde generatie van zijn grote Master. Die is helemaal up-to-date wat de connectiviteit betreft, en is zowel verkrijgbaar met 2.0 liter dieselmotoren als in een 100% elektrische E-Tech uitvoering met een batterijcapaciteit tot 87 kWh, die dankzij een lage luchtweerstand het hoogste rijbereik in zijn klasse biedt (460 km WLTP). Daarnaast pakt de elektrische versie uit met een laadvermogen tot 1.625 kg en een sleepvermogen van 2500 kg. De Master is verkrijgbaar in een breed aantal varianten, met voor- of achterwielaandrijving, een laadvolume tot 22 m³ en met af-fabriek heel wat ombouwtoepassingen. Het nieuwe model wordt ook aangeboden via het Renault Trucks-netwerk als Master Red Edition.

 

Stellantis

Bij de merken van de Stellantis-groep (Citroën, Fiat Professional, Opel en Peugeot) is het volledige bestelwagengamma vernieuwd. Naast een aantal beperkte technische aanpassingen voor de brandstofmodellen gaat vooral de connectiviteit erop vooruit bij de compacte, middelgrote en grote bestelwagens van de merken, die elk hun eigen accenten leggen om onderling het verschil te maken. Ook de elektrische varianten krijgen een aantal updates aan de batterij en de aandrijving om hun rijbereik te verhogen, waarbij vooral de grote bestelwagens (Jumper, Ducato, Movano en Boxer) een stevige upgrade krijgen met een batterijpakket van 110 kW voor een rijbereik tot zo’n 420 km (WLTP).

 

Toyota

Toyota maakt gebruik van de vernieuwingsgolf bij Stellantis om zijn eigen versies van die bestelwagens aan te bieden, maar lanceert ook een nieuwe generatie van de Land Cruiser met een retro-futuristische look. Onder de motorkap zit een 204 pk en 500 Nm sterke 2.8 liter turbodiesel die we al kennen uit de Hilux, en hier gekoppeld wordt aan een nieuwe achttraps automaat. De permanente vierwielaandrijving met blokkeerbare differentiëlen en een reductiebak wordt gecombineerd met een ontkoppelbare stabilisatorstang voor het zwaardere werk.

 

Volkswagen Commercial Vehicles

Bij Volkswagen is het wachten op de lancering van de nieuwe Transporter, die in 2025 verwacht wordt. Ondertussen lanceert Volkswagen een nieuwe versie van zijn ID. Buzz, de GTX (voorlopig enkel als personenversie) met vierwielaandrijving, 340 pk/560 Nm en een sleepvermogen tot 1,8 ton, bijna een verdubbeling ten opzichte van de ‘gewone’ ID.Buzz. Hij wordt geleverd met een batterijpakket van netto 79 kWh of 86 kWh (lange wielbasis), wat ok bij zware belasting moet zorgen voor een degelijk rijbereik. Het andere nieuws bij Volkswagen is de vernieuwde Crafter, één van de populaire modellen in de bouwsector. Hij blijft even veelzijdig, maar krijgt een aantal technologische upgrades met vooral op het vlak van connectiviteit een stevige vernieuwing.

_

Kort nieuws

  • Beherman (Fuso, Piaggio Commercial) verkoopt voortaan ook elektrische bestelwagens van het Chinese Farizon (Geely), met de ‘SuperVAN’ als eerste model.
  • Bij Iveco is de vernieuwde Daily verkrijgbaar, met vooral een grotere focus op connectiviteit. Het Italiaanse merk blijft inzetten op zowel diesel, CNG als 100% elektrisch. Het merk ondertekende ook een akkoord met het Chinese Foton voor de verdeling van een compactere elektrische bestelwagen in Europa.
  • Kia lanceert vanaf 2025 een nieuw bestelwagengamma, dat 100% elektrisch wordt. Het eerste model van die ‘PBV’-familie wordt de middelgrote PV5.
  • MAN geeft zijn TGE een update. Naast wat esthetische wijzigingen en een bredere veiligheidsuitrusting, is het dashboard van de TGE ‘Next Level’ digitaal en gaat vooral de connectiviteit er stevig op vooruit.
  • Maxus lanceert na de 100% elektrische eDeliver 7 nu ook een dieselversie van zijn middelgrote bestelwagen, de Deliver 7, met een 150 pk/375 Nm sterke 2.0 liter diesel. Later volgt nog een compacter 100% elektrisch model, de eDeliver 5.
  • Nissan heeft met de lancering van de op de Renault Master gebaseerde Interstar (diesel of 100% elektrisch) voortaan een volledig vernieuwd lichte bedrijfsvoertuigengamma, met ook de compacte Townstar en de middelgrote Primastar.

Lees alles over Ford Motor Company (Belgium) N.V. , Mercedes-Benz Vans Belgium Luxembourg , Renault Belux , Volkswagen Commercial Vehicles Import

Ford Motor Company (Belgium) N.V.

Mercedes-Benz Vans Belgium Luxembourg

Renault Belux

Volkswagen Commercial Vehicles Import

video

lees ook

Aankomende Events

ONTVANGT U ONZE WEKELIJKSE NIEUWSBRIEF NOG NIET? MELD JE DAN NU AAN!

  • Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.
transport media logo