Gent leidt de dans
Er is een groeiende trend om bedrijventerreinen en oude magazijnen af te breken om iets nieuws te bouwen. Deze trend is duidelijk te merken in de gouden driehoek Antwerpen-Gent-Brussel, maar breidt zich nu ook uit naar regio’s waar nog grond beschikbaar was. Populaire gebieden, met onbebouwde grond, geraken snel vol.
Tussen 2023 en 2024 scoorde de regio Gent duidelijk het best. De totale oppervlakte aan magazijnen van logistieke dienstverleners nam met bijna 290.000 m2 toe, dankzij verschillende grootschalige projecten van grote ontwikkelaars in de regio Rieme-Noord. Dit is een stijging met meer dan 20% ten opzichte van het voorgaande jaar.
Daartegenover staat dat de totale benutte oppervlakte in Antwerpen niet meer stijgt. We zullen voortaan moeten vertrouwen op brownfieldprojecten om nieuwe magazijnen in en rond de haven te zien opduiken. Op middellange termijn biedt de toekomstige zone van De Bieshoek (65 hectare in Zwijndrecht) de beste mogelijkheden, maar commmunicatie van MLSO omtrent dit project blijft de laatste tijd wat achterwege. Dit komt omdat de aanleg van nieuwe bedrijventerreinen steeds vaker op hevig verzet stuit. Kijk maar naar het voorbeeld van Siesegemkouter (64,7 ha) in Aalst.
Andere regio’s waar de logistieke oppervlakte fel gegroeid is, zijn het zuidoostelijke uiteinde van het Albertkanaal (+ 92.000 m2 tussen Beringen en Tessenderlo), de zone Bornem – Puurs – Willebroek (+ 58.000 m2), La Louvière (+ 55.000 m2), Herstal (+ 36.000 m2) en de haven van Luik (met de afwerking van de laatste Jost-magazijnen in Trilogiport). De activiteit van Weerts Group, zowel via haar vastgoeddivisie WLP als via haar logistieke divisie WSC, is in meerdere van deze gebieden bepalend geweest.
Als we kijken naar de gebieden met het grootste overblijvende potentieel, dan is het opnieuw het noorden van Gent dat zich in een uitstekende positie bevindt, ook al slinken ook daar de beschikbare gronden. Vijf verschillende ontwikkelaars hebben meer dan 430.000 m2 in de pijplijn. Op de tweede plaats komt West- Limburg (326.000 m2), gevolgd door Liege Airport (250.000 m2, alleen bij WLP), Vilvoorde 222.000 m2) en Genk (160.000 m2).
Claude Yvens
claude.yvens@transportmedia.be