Een DAF van het Italiaanse bedrijf Gruber Logistics heeft een reis tussen Rotterdam en Oslo voltooid nadat hij was uitgerust met verschillende extra geconnecteerde systemen. Het doel van deze proef, die werd uitgevoerd als onderdeel van het Europese MODI-onderzoeksproject, was om te zien in hoeverre een autonome vrachtwagen in staat is om in de huidige situatie verkeersborden in verschillende landen te herkennen en zich daaraan aan te passen.
De infrastructuur in de verschillende Europese landen verschilt vaak op een aantal punten: verkeersborden, talen, tolsystemen, snelheidsbeperkingen en verkeersregels verschillen van land tot land (en soms zelfs van regio tot regio). Maar als een autonome vrachtwagen op een dag de weg op moet, moet hij in staat zijn om zijn gedrag aan te passen aan deze verschillen, zonder menselijke tussenkomst. Dat was precies het doel van deze proefrit: kijken hoe al deze lokale kenmerken gecodeerd kunnen worden in een uniforme taal zodat het autonome voertuig kan communiceren met de infrastructuur.
Een DAF XG werd uitgerust met nieuwe ADAS-systemen (bestuurdersassistentiesystemen), extra sensoren en camera’s van Q-Free, expert op het gebied van tol- en verkeersmanagementtoepassingen. De verzamelde gegevens hebben met name betrekking op de kwaliteit van wegmarkeringen, de herkenning van verkeersborden en de kwaliteit van aansluitingen. De gegevens zullen worden geanalyseerd door het Noorse onderzoeksinstituut SINTEF en worden gebruikt om te bepalen of een autonoom voertuig van niveau 4 (waarbij de bestuurder alleen wordt gebruikt om de controle terug te krijgen in het geval van een systeemstoring) veilig kan rijden in Europa.