Nadat HelloFresh een aantal elektrische bestelwagens heeft aangeschaft om zijn leveringen op de laatste kilometers te decarboniseren, heeft het bedrijf nu met zijn eerste elektrische vrachtwagen de eerste stap gezet in het koolstofvrij maken van zijn middle mile transport.
In drie jaar tijd is HelloFresh in de Benelux van 10% naar meer dan 90% van zijn bestellingen gegaan met elektrische bestelwagens. Deze bestellingen worden vanuit een van de 6 distributiecentra in België bij de eindklant afgeleverd. Een efficiënte routeplanningssoftware, in combinatie met de opening van een nieuw distributiecentrum in Houthalen, helpt elke week 12.000 kilometer besparen, wat gelijk staat aan 4% van de totale wekelijkse afstand die wordt afgelegd voor leveringen in België.
HelloFresh zegt dat het over de grootste elektrische koelwagenvloot van Europa beschikt en gaat nu een elektrische vrachtwagen inzetten om de verschillende distributiecentra met elkaar te verbinden. In eerste instantie gaat het om een proefproject met één Volvo FH Electric van de Nederlandse transporteur Lelieveld Transporten. Het voertuig zal rijden tussen het centrale distributiecentrum in Bleiswijk en (in theorie) alle distributiecentra in België en Nederland. De hubs Antwerpen en Brussel zullen echter waarschijnlijk het meest bezocht worden. Dit zou HelloFresh in staat moeten stellen om minstens 191 ton CO₂-uitstoot per jaar te besparen, waarvan 175 ton dankzij de vrachtwagen zelf en 16 ton dankzij de elektrische koelunit.