TRANSPORT & VAN Management special Diensten (juli 2022)

 

Dealer, beroep met toekomst?

Ze hebben eens te meer hun professionalisme, hun toekomstvisie en hun enthousiasme bewezen. Wie zijn ‘ze’? De dealers die hun kandidatuur kwamen verdedigen voor de jury van de Super Best Dealer VAN. Hoewel zij, net als al hun collega’s, voor ernstige uitdagingen staan, en dat is nog zacht uitgedrukt.

Levertijden. Op korte termijn, en zelfs op middellange termijn, verwachten sommigen geen verbetering op dat gebied vóór volgend jaar… Lange levertijden zijn het grootste probleem voor de dealers. En er is geen mirakeloplossing in zicht. Zij moeten dus creatief zijn door de gebruikstijd van bestaande voertuigen te verlengen, door tweedehandsvoertuigen in te zetten om tijdelijk goede klanten uit de nood te helpen, en zelfs, in het geval van ‘multibrand’-groepen, door de klant van zijn favoriete merk te laten afstappen en naar merken te leiden die minder met logistieke problemen te kampen hebben.

Langere openingstijden. Om de professionele klanten beter van dienst te zijn, en naar het voorbeeld van de dealers die ook vrachtwagens verkopen, verruimen steeds meer dealers van lichte bedrijfsvoertuigen hun openingsuren (’s avonds, zaterdagmorgen). Dit is goed voor de klant, maar helemaal niet gemakkelijk te organiseren qua personeel voor de dealer, die nu al heel wat kopzorgen heeft om arbeidskrachten te vinden.

Elektrificatie. Over een paar jaar zullen we geen keus meer hebben: het wordt elektrisch of (bijna) niets. Het is dan ook aan de dealers om hun klanten ervan te overtuigen het over een andere boeg te gooien. Dat is veel gemakkelijker gezegd dan gedaan, want zij worden helemaal niet geholpen door een onaantrekkelijk fiscaal regime in ons land en een wisselvallig overheidsbeleid. Dit gezegd zijnde: de elektrificatie van de wagenparken zal het aantal bezoeken aan de werkplaats onvermijdelijk doen dalen, en dit kan ook nieuwe commerciële kansen bieden. Denken we maar aan de dealer die zijn eigen recyclingcentrum voor batterijen opricht.

Agentschapscontracten. En alsof dat nog niet genoeg was, worden de dealers nu geconfronteerd met wat wel eens tot een regelrechte aardbeving zou kunnen leiden. De omvang ervan is vooralsnog zeer moeilijk in te schatten. We hebben het over de door sommige merken gewenste overstap van dealercontracten naar agentcontracten, een systeem waarbij de verkoop bij de importeur ligt en de levering bij de dealer. Zal de rol van de dealer hierdoor tot een schijntje worden herleid? Dit is althans wat Traxio, de federatie van de autosector en aanverwante sectoren, vreest.

Christophe Duckers,
Redactiedirecteur.

Recente publicaties

LOGISTICS Management 71 (september 2024)

Samen op een schip Al van Shipped By Sail gehoord? Het zijn schippers gevestigd in het Engelse Winchester die goederen emissieloos vervoeren per … zeilschip! Onder de producten: olijfolie uit Portugal, chocoladebonen van de Caraïben en Colombiaanse koffiebonen. In het Panorama-stuk op de volgende pagina’s nemen we een kijkje naar de invoer van zulke koffiebonen […]

TRANSPORT & VAN Management special Bouw (augustus 2024)

Construction Hub: de vacaturebank die ontbrak in de sector Het was bijna logisch dat Transportmedia – de specialist in communicatie in transport, logistiek en bouw – de handen in elkaar zou slaan met de vakbeurs voor bouwmaterieel Matexpo, om het rekruteringsplatform Construction Hub te lanceren. Matexpo en Transportmedia zijn immers reeds partners in TL Hub, […]

TRANSPORT & VAN Management special Diensten (juli 2024)

Best of VAN 2024: Garage Bogemans takes it all! Het was een waar genoegen om de community van de lichte bedrijfsvoertuigen zo massaal te mogen begroeten in een zonovergoten Groot-Bijgaarden! Daar vond op 25 juni de achtste editie plaats van Best of VAN, de jaarlijkse hoogmis van de sector. Invoerders, concessiehouders, koetswerkbouwers, de specialisten in […]

Aankomende Events

ONTVANGT U ONZE WEKELIJKSE NIEUWSBRIEF NOG NIET? MELD JE DAN NU AAN!

  • Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.
transport media logo