Record-Trans: een duo met dubbeldekkers

De jonge snaken aan het roer van Record-Trans zijn elkaars neef. Twee zaakvoerders, zorgen die voor dubbel zo goede beslissingen? Dat zou best wel eens kunnen, gezien het duo mekaar prima lijkt aan te vullen. Ook tijdens ons interview.

Record-Trans werkte zich een paar keer in de kijker de afgelopen maanden. Hun actie tijdens de vorige Dag van de Vrachtwagenchauffeur was een regelrechte knaller, confetti incluis. In maart volgde het bericht dat de transportfirma uit Zelzate vijf nieuwe Volvo FH’s had aangeschaft. Waarom precies die keuze voor Volvo?

Zaakvoerder Stijn van Hecke: “We willen kwaliteit bieden. Daar hebben we kwalitatief materiaal voor nodig. We zijn nu bijna 50 jaar actief en Volvo was er voor ons al vanaf het begin bij.” Heel af en toe wordt er afgeweken van het merk, maar als je het aan Stijn vraagt, dan is het sowieso Volvo.

Begonnen in de garage

De garage waarop Record-Trans vertrouwt, dat is Nebim in Mariakerke. Er hangt wat geschiedenis aan vast. “Mijn pa heeft daar vroeger nog gewerkt,” weet Ken van Hecke, neef van Stijn en mede-zaakvoerder. “Dat is de reden waarom wij met Volvo gestart zijn. Hij kon het onderhoud doen omdat hij dat had geleerd in die garage.”

Voor de duidelijkheid: in de periode dat de vader van Ken er werkte, bestond die Volvo-dealer waarvan sprake nog onder de naam Transportsolutions.be. Die garage, toen in handen van de familie van Moerkerke, werd in 2011 opgenomen in de Nebim Groep.

De kennis van Volvo en het onderhoud is doorgegeven aan Stijn, om de eigen camions te kunnen onderhouden. De Volvo’s hebben voor hem geen geheimen. “Makkelijkst is dat je dat onderhoud intern kan houden,” legt Stijn uit. “Een onderhoudscontract, of de camion binnenleveren in de garage, daar rekent men toch gauw 100 euro per uur voor aan. Door het zelf te doen, kunnen we kosten drukken op ons wagenpark. Tachtig procent doen we zelf.”

Pas van zodra er aan de computer moet worden gewerkt en er zich diepgaande problemen voordoen, dan gaat de wagen binnen in de garage. Reserveonderdelen daarentegen houdt de transporteur gewoon zelf op voorraad, of het nu gaat om filters, remblokken of de Michelin-banden waar elke vrachtwagen mee uitgerust is.

Twee man aan het stuur

Rond de eeuwwisseling vestigde Record-Trans zich op de huidige locatie. Stijn herinnert zich dat hij toen als kleine jongen na een schooldag camions mee kwam wassen. Zowel zijn vader, die van Ken, en nonkel Dirk waren er aan de slag. Nu staat Stijn samen met Ken aan het hoofd van de firma. Tussen de twee botert het goed, ook omdat de rollen wat verdeeld zijn: Ken regelt het financiële en het personeel, Stijn focust op het wagenpark. Allebei hebben ze hun eigen klanten. “We zijn heel complementair ook,” zegt Ken. “Stijn houdt mij vaak met mijn voeten op de grond. Ik durf wel eens te gaan zweven.” (lacht)

Worden de twee bazen soms niet tegen elkaar uitgespeeld door hun personeel? Stijn is er gerust op: “We spreken er genoeg over onderling, zodat we op dezelfde lijn staan.” De bestuurstandem bolt duidelijk prima. Dit mag trouwens blijken uit de reeks houten miniatuurtrucks die in het kantoor staan tentoongespreid. “Het zijn allemaal cadeaus van leveranciers, klanten en chauffeurs,” vertelt Ken. “Beneden staat er eentje van een chauffeur die juist een kind gekregen heeft. Die had daar zijn doopsuiker in gestoken.”

Dubbeldekkers

Is het te verwonderen dat de twee zaakvoerders hun ladingen op twee niveaus stapelen in hun trailers? “Vandaag willen we dat zoveel mogelijk naar buiten brengen, om er extra klanten voor te vinden,” aldus Stijn. “Het zijn wel meestal specifieke goederen op palletten die maximum 1,20 meter hoog mogen zijn. Als ze hoger zouden zijn, dan worden ze ingedeukt.”

Let wel: deze dubbeldekkers hebben geen verdieping over de hele lengte. Om de zoveel meter wordt er een dwarslat naar beneden getrokken vanuit het plafond van de trailer. “Het niveau dat gemaakt wordt, bestaat uit enkele staven,” verklaart Ken. “Daar plaats je een pallet op, en dan breng je weer de volgende staaf naar beneden.” Op deze manier wordt bijvoorbeeld karton als vracht vervoerd, waar uiteindelijk verpakkingsdoosjes van medicamenten van gemaakt worden. Dit betreft een klant waar Record-Trans al sinds 1982 het transport voor regelt.

De reden waarom

In de hoek van de vergaderzaal waarin we zitten, staat een flipchart met de Engelse woorden Why, How en What in rode stift opgeschreven. Het gaat hier om de Golden Circle, een model van managementgoeroe Simon Sinek. Hoe is dit van toepassing op Record-Trans? “We zijn zelf nog aan het zoeken,” geeft Ken toe. “We hebben een bedrijf overgenomen met een bepaalde cultuur en mentaliteit. We zouden die met een visie willen uitstralen. Waar gaan we in de toekomst naartoe?”

Stijn treedt Ken bij: “We weten wat we willen aanbieden aan klanten, maar inderdaad, de visie erachter ligt minder voor de hand.” Zeker is dat de twee de denkoefening aan het maken zijn, met de hoop om dit jaar nog die kern op papier te hebben. Record-Trans staat nu al garant voor kwaliteit. Weten waarom die kwaliteit zo belangrijk is om na te streven, dat zou de cirkel mooi rond maken.

Record-Trans in het kort

  • Opgericht in 1975
  • Hoofdzetel: Zelzate
  • Specialiteiten: dubbeldek transport, transport op maat, transport van fragiel materiaal
  • Vloot: 13 trekkers, 2 distributiewagens, 1 grote bestelwagen en 1 kleinere, 12 box trailers en 3 met schuifzeil
  • 5000 m2 aan magazijnen

lees ook

Aankomende Events

ONTVANGT U ONZE WEKELIJKSE NIEUWSBRIEF NOG NIET? MELD JE DAN NU AAN!

  • Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.
transport media logo