Michael Reul (UPTR): “De loonkosten met 7% terugdringen en het nettoloon met 8% verhogen”

Tijdens zijn toespraak op de jaarlijkse receptie van de drie transportfederaties, kwam Michael Reul (directeur van de UPTR) met enkele interessante cijfers over de gevraagde opheffing van de lasten op de beschikbaarheidstijd. Volgens hem zou het nettoloon van de chauffeurs met dergelijke maatregel met 8% stijgen terwijl de loonkost met 7% zou dalen. Hieronder legt hij dit wat verder uit… De transporteurs vragen al lang om het opheffen van de lasten op de beschikbaarheidstijd, maar zoals Staatssecretaris Philippe De Backer gisteren preciseerde, zou dit in strijd zijn met de Europese regels. “Als de maatregel enkel op de transportsector van toepassing is, zou ze als staatshulp kunnen worden beschouwd”, legt Michael Reul uit. “Maar als ze wordt toegepast op alle sectoren die het principe van de beschikbaarheidstijd hanteren, zoals bijvoorbeeld de bouw, de sector van bussen en touringcars en de verhuis- en interimsector, dan zou het wel kunnen lukken.” Volgens zijn cijfers wordt voor de beschikbaarheidstijd in totaal 224 miljoen euro betaald (180 miljoen in Vlaanderen, 36 in Wallonië en zo’n 8 miljoen in Brussel): “Dit komt neer op zo’n 100 miljoen bijdragen, waarvan ongeveer 40% ten laste is van het transport”, gaat de heer Reul verder. Voorts pleit hij nog voor het opheffen van de lasten op de vergoedingen (en niet het loon) van de wegchauffeurs, een maatregel waarmee het nettosalaris met 8% zou kunnen verhogen en die het beroep opnieuw in waarde kunnen laten stijgen, net op een ogenblik dat dit zo hard nodig is.

lees ook

Aankomende Events

ONTVANGT U ONZE WEKELIJKSE NIEUWSBRIEF NOG NIET? MELD JE DAN NU AAN!

  • Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.
transport media logo