Een jaar km-heffing : betalingstermijnen klanten grootste probleem voor transporteurs, zegt TLV

TLV en Graydon hebben de impact van de kilometerheffing op transportbedrijven ingeschat, door middel van een grondige economische doorlichting van de transportsector in combinatie met een rondvraag onder transportbedrijven. Daaruit blijkt dat transportondernemers meer hebben kunnen doorrekenen dan verwacht, maar de gehanteerde betalingstermijnen van de klanten laten nog steeds te wensen over.

85% van de respondenten kunnen trajecten met lading doorrekenen

“Deze evolutie moet echter genuanceerd worden, want slechts één op drie vervoerders is in staat om 100% van de trajecten zonder lading door te rekenen, wat vanzelfsprekend minder gunstig is voor de toekomst. Het zou de transportbedrijven moeten aansporen om hun voertuigen nog efficiënter in te zetten, maar de realiteit in de sector leert ons dat dit voor sommige types vervoer eenvoudigweg niet mogelijk is.”, zegt Lode Verkinderen van TLV. Prefinanciering vervoerders onder druk

70% van de facturen werd tussen 31 en 90 dagen betaald

“Transporteurs moeten onaanvaardbaar lang wachten op de betaling van hun factuur, terwijl ze om de twee weken kilometerheffing moeten prefinancieren.”, aldus TLV.

Bijna 80% van de respondenten betaalt deze prefinanciering uit eigen middelen. Bij 40% van de respondenten is hun liquiditeitspositie verslechterd sedert de invoering van de kilometerheffing.

“Gelet op de uiterst geringe marges moet dit eerder vroeg dan laat leiden tot een toevloed aan bedrijven die in ademnood komen, maar voor het trekken van conclusies uit de meest recente faillissementscijfers in de transportsector en het eventuele verband met de kilometerheffing, is het nog te vroeg”, aldus Eric Van den Broele, Senior Manager R&D van Graydon.

lees ook

Aankomende Events

ONTVANGT U ONZE WEKELIJKSE NIEUWSBRIEF NOG NIET? MELD JE DAN NU AAN!

  • Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.
transport media logo