Momenteel voert Volvo Trucks tests uit met autonome vuilniswagens in samenwerking met het Zweedse afvalverwerkingsbedrijf Renov. De geautomatiseerde systemen in de test zijn in principe hetzelfde als de systemen in de autonome Volvo-truck die sinds het najaar van 2016 wordt toegepast in de Kristineberg-mijn in het noorden van Zweden. De eerste keer dat de vuilniswagen in een nieuw gebied wordt gebruikt, wordt de truck met de hand bestuurd. Het boordsysteem controleert ondertussen voortdurend de route en brengt deze in kaart met behulp van sensoren en GPS-technologie. De volgende keer dat in hetzelfde gebied wordt gereden, weet de truck precies welke route moet worden gevolgd en bij welke bakken moet worden gestopt. De chauffeur komt dan uit de cabine, gaat naar de achterkant van de truck, haalt de bak op en leegt deze. Als dit klaar is, rijdt de truck automatisch achteruit naar de volgende bak nadat de chauffeur daartoe opdracht heeft gegeven. De chauffeur loopt dezelfde route als de truck en heeft dus altijd volledig zicht op wat er in de rijrichting gebeurt. Maar waarom achteruit in plaats van vooruit? “Als de truck achteruit rijdt, kan de chauffeur steeds in de buurt van de kraakinrichting blijven in plaats van dat hij heen en weer moet lopen tussen de achterkant en de cabine als de truck gaat rijden. En omdat de chauffeur niet bij elke start en stop in en uit de cabine hoeft te klimmen, is er minder kans op werkgerelateerd letsel zoals overbelasting van de knieën en andere gewrichten”, aldus Hans Zachrisson, Strategic Development Manager bij Renova. Om de risico bij het achteruitrijden tot een minimum te herleiden controleren sensoren het hele gebied rondom de vuilniswagen. Als de weg wordt geblokkeerd door bijvoorbeeld een geparkeerde auto, kan de vuilniswagen automatisch langs het obstakel rijden als er voldoende ruimte is. “Wanneer een zwaar commercieel voertuig wordt ingezet in een woonwijk met nauwe straten en kwetsbare weggebruikers, worden natuurlijk hoge eisen gesteld aan de veiligheid, ook al rijdt het voertuig meestal stapvoets. De vuilniswagen in de test controleert voortdurend de omgeving en stopt meteen als er plotseling een obstakel op de weg verschijnt. Tegelijkertijd biedt het geautomatiseerde systeem betere manieren voor de chauffeur om alles rond de truck in de gaten te houden”, aldus Carl Johan Almqvist, Traffic & Product Safety Director, Volvo Trucks. Het huidige project loopt tot eind 2017 en wordt gevolgd door een uiterst grondige evaluatie van de functionaliteit, veiligheid en, niet in de laatste plaats, de acceptie van dit type voertuig door chauffeurs, andere weggebruikers en lokale bewoners.