[OPINIE] De vijf A’s van duurzame logistiek

Gastblog door professor dr. Cathy Macharis, Vrije Universiteit Brussel, Onderzoeksgroep MOBI, in samenwerking met B-CLOSE. Vlaanderen kan uitpakken met een sterke logistieke sector. Deze sector is de laatste jaren echter ook stevig aan het veranderen. Thema’s als maatschappelijke en sociale impact spelen een steeds grotere rol. Vooral de aandacht voor duurzaamheid is toegenomen en verwacht wordt dat die trend zich alleen maar zal verderzetten. Duurzame logistiek is een vitale ader voor de economische ontwikkeling van ons land. Maar hoe verloopt die groene reis naar meer duurzaamheid? Dat kunnen we samenvatten in de vijf A’s van duurzame logistiek.

  1. Awareness

Om een platform voor duurzame logistiek te creëren, is het essentieel dat alle betrokken actoren begrijpen waarom ze zich moeten engageren. Initiatieven zoals het ‘Lean & Green’-programma van het Vlaams Instituut voor Logistiek kunnen daarbij helpen. Wat de bewustwording verder kan vergemakkelijken, is het kwantificeren van de kost van de logistiek. Onderzoekers van de Vrije Universiteit Brussel hebben daarom op basis van drie pilaren (het economische aspect, het sociale aspect en het milieuaspect) een External Cost Calculator ontwikkeld die organisaties ondersteunt bij het bepalen van de implicaties van een investering in duurzame logistiek. Het systeem berekent niet enkel gemiddeldes maar leidt ook de specifieke voordelen van alle mogelijkheden af. De calculator gaat met andere woorden niet enkel na hoeveel kilometers er gereden worden maar ook welke weg de vrachtwagens afleggen. Zo blijkt uit dat er dankzij De Haven van Brussel 688.000 vrachtwagens minder op de baan zijn. Dat uit zich in een afname van € 27.500.000 externe kosten per jaar.

  1. Avoidance

Je moet je niet enkel bewust zijn van je werkpunten maar je moet ze ook aanpakken. In theorie impliceert duurzame logistiek dat goederen op een zo snel en duurzaam mogelijke manier op hun eindbestemming geraken, maar de praktijk toont een andere realiteit. Uit onderzoek blijkt dat in Europa 20% van de vrachtwagens leeg rondrijdt. Meer zelfs, gemiddeld is elke vrachtwagen maar voor 56% gevuld en voor binnenstedelijk vervoer ligt dat percentage op amper 38%. Om ‘lege kilometers’ te vermijden, kunnen bedrijven met meerdere distributiecentra hun vracht bijvoorbeeld eerst samenbrengen, om vervolgens de vrachtwagens te vullen. Een andere mogelijkheid is om een samenwerking op te zetten met klanten, leveranciers of bedrijven uit andere sectoren. Door de eigen vracht te combineren met die van andere magazijnen, zal de capaciteit van de vrachtwagens beter benut worden.

  1. Act & Shift

Vervolgens is het tijd om verandering door te voeren en na te denken over milieuvriendelijke alternatieven en werkprocessen. Think out of the box en onderzoek bijvoorbeeld hoe nachtwerk kan bijdragen aan de duurzaamheid van je organisatie. Zo zien we de laatste jaren een shift naar de binnenvaart en het spoor. Door in te zetten op synchromodaal transport (multimodaal vervoer waarbij verschillende vervoermiddelen naast elkaar inzet worden), beschik je over een grote hoeveelheid real time data. Die informatie maakt het mogelijk om op elk moment (synchro) de beste vervoersmogelijkheid te bepalen.

  1. Anticipation of new technology

Duurzaamheid is een hot topic en dat gaat samen met technologische ontwikkelingen. Houd dus zeker rekening met opkomende technologieën zoals hybride voertuigen, automatisch geleide voertuigen (AGV’s) of drones. Big data kunnen je helpen bij het vinden van nieuwe manieren om goederen efficiënt ter plekke te krijgen.

  1. Actor involvement

We zijn ons ondertussen allemaal bewust van efficiënte oplossingen rond duurzaamheid maar het is cruciaal om alle partijen erbij te betrekken. Zonder draagvlak en gemeenschappelijke intenties zal het niet verder komen dan losse ideeën. Daarom hebben we een methodologie ontwikkelt om de belangen van de verschillende partijen mooi in kaart te brengen en zo te komen tot gedragen oplossingen.

lees ook

Aankomende Events

ONTVANGT U ONZE WEKELIJKSE NIEUWSBRIEF NOG NIET? MELD JE DAN NU AAN!

  • Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.
transport media logo