Scania heeft het CCAP (Cruise Control with Active Prediction) verder verfijnd. Voortaan kunnen chauffeurs de werking van het systeem in grotere mate beïnvloeden. Het CCAP-systeem maakt gebruik van topografische kaartgegevens en GPS-technologie om de weg drie kilometer vooruit in kaart te brengen. Op basis van die gegevens kiest het systeem strategieën voor schakelen en snelheid die het laagst mogelijke brandstofverbruik opleveren. Hoe werd het systeem verfijnd?
- De truck kan nu voorspellen wanneer het zinvol is om af te dalen met een iets lagere snelheid dan eerder theoretisch haalbaar was.
- De chauffeur kan nu, binnen bepaalde grenzen, bepalen hoe laag de truck zich in het snelheidsbereik bevindt in de standaard modus (met een snelheidsvermindering van minimaal 2%. Volgens Scania willen veel chauffeurs zelf de snelheid verhogen met het gaspedaal, en gaat dit het risico tegen dat ze het systeem niet gebruiken.
- het nieuwe principe ‘Pulse & Glide’ houdt in dat de Eco-roll functie zelfs gebruikt kan worden op hellingen die onder normale omstandigheden niet steil genoeg zijn om de snelheid vast te houden. Door de snelheid te verhogen – Pulse – en de truck vervolgens te laten uitrollen – Glide – kan de totaaltijd dat het voertuig Eco-roll gebruikt aanzienlijk toenemen.