Het middelgrote model van de Ford Transit-serie krijgt een upgrade, vijf jaar na zijn lancering. Dankzij een nieuwe ECOnetic-versie verbruikt de recente EcoBlue-dieselmotor nog minder. Waar de eerste versies van EcoBlue-dieselmotor nog 157 g/km CO2 uitstootten beperkt de nieuwe ECOnetic-variant zich tot slechts 148 g/km CO2 of 5,7 l/100 km. Deze variant is verkrijgbaar voor de bestelwagen met korte wielbasis uit de 300-reeks, en heeft een motor met 105 pk met een Auto-Stop-Start, banden met een lage rolweerstand, het Acceleration Control-systeem van Ford… en een vaste snelheidsbegrenzer op 100 km/u. De overige varianten bieden de een keuze tussen vermogens van 105 pk, 130 pk en 170 pk. Er komt ook een optionele SelectShift zestrapsautomaat. De nieuwe Transit Custom introduceert bovendien ook nieuwe rijhulpsystemen, zoals de CV-first intelligente snelheidsbegrenzer en de dodehoekassistent met Cross Traffic Alert.
Vernieuwde cabine
De vernieuwingen in het front zijn een andere bumperpartij, een ééndelige grille in trapeziumvorm en nieuwe lichtblokken. Het ziet er wat stoerder uit dan de vorige versie en vormt een meer homogeen geheel dan het vorige radiatorrooster in twee delen. De gelijkenis met de Ford personenwagens is tevens wat nadrukkelijker. De nieuwe cabine biedt een grotere opbergruimte, met tot 25 liter ruimte in het instrumentenbord en drie grote opbergvakken in de deurpanelen. Verder is er een nieuw instrumentenbord. De hogere uitvoeringen kregen een op tablets geïnspireerd zwevend 8”-aanraakkleurenscherm met Fords communicatie- en entertainmentsysteem SYNC 3, dat zich laat bedienen met knijp- en veegbewegingen. De New Transit Custom kan vanaf begin 2018 worden geleverd, en de Plug-in Hybrid (PHEV) met nul uitstoot wordt gelanceerd in 2019.