De Volvo FH is sinds zijn eerste versie een echte bestseller. Ook in zijn huidige vorm, die reeds zijn vijfde jaar viert, is hij geen uitzondering op de regel. De FH is gebaseerd op zekere waarden, maar dat belet niet dat sommige punten voor verbetering vatbaar zijn. Het voertuig dat ons ter beschikking werd gesteld, hoort duidelijk thuis in de categorie van vlootvoertuigen met zijn 460 pk en zijn cabine voor de lange afstanden. Nochtans geven niet alle vloten de toestemming voor de Globetrotter XL cabine! Gamma. Een beetje raar, maar het is een feit, in het huidige gamma van de FH is er geen plaats meer voor een korte cabine zonder slaapgedeelte. Er worden wel vier andere cabinevarianten voorgesteld:
- Slaapcabine met verlaagd dak: interieurhoogte 1470 mm, 1380 mm op de motortunnel.
- Slaapcabine: interieurhoogte 1710 mm, 1620 mm op de motortunnel.
- Globetrotter cabine: interieurhoogte 2050 mm, 1960 mm op de motortunnel.
- Globetrotter XL cabine: interieurhoogte 2220 mm, 2110 mm op de motortunnel. Dit is duidelijk de ruimste cabine, in het bijzonder dankzij de extra opbergruimtes die mogelijk zijn in de plaats van een bovenste bed.
Op het vlak van aandrijflijn wordt de FH uitgerust met een motorblok met zes cilinders in lijn:
- D13K (13 liter): 420, 460, 500 en 540 pk.
- D16G (16 liter): 540, 600, 700 en 750 pk.
Volvo is ondertussen al aan de derde evolutie van de D13K motor, die nog verbeterd werd op volgende punten: nieuw en lichter motorblok dankzij geoptimaliseerde gietprocédés, geoptimaliseerde krukas, brandstofinspuiting via Common Rail, geoptimaliseerde nokkenas, nieuwe zuigers en zuigervoeringen en tenslotte een aangepaste compressieverhouding.
Ergonomie op topniveau
Cabine. Wie over comfort spreekt voor de lange afstand vermeldt meestal meteen ook de Globetrotter XL cabine. Ondanks een cabinebodem die zich op 1595 mm bevindt, volstaan drie treden om de chauffeurspost te bereiken. De relatief lage motortunnel kan voor sommigen nog een negatief aspect betekenen, maar voor anderen is die lichte verhoging net voldoende om het vuil op zijn plaats te houden, met andere woorden voor de zetels. Met een vlakke cabinevloer wordt vuil en stof bij het minste zuchtje wind door de cabine verspreid. Het leven aan boord. Het rechter stellen van de voorruit (vroeger met een helling van 12°) biedt extra leefruimte in de cabine en maakt ook de verplaatsingen van links naar rechts eenvoudiger, zonder tegen een hoek van een kast te stoten. Het instrumentenbord heeft een avant-garde stijl met soms verrassende toonelementen; maar onderscheidt zich duidelijk van de concurrentie. De bedieningselementen zijn modern en esthetisch met een zeer goede algemene kwaliteit voor de gebruikte materialen. Bij de mindere punten signaleren we het grote gebrek aan bergruimte voor de begeleider op de rechterplaats en de afwezigheid van een wegklapbaar tafeltje aan die kant. Het stuurwiel ligt aangenaam in de hand en herbergt bovendien een aantal bedieningselementen. Het regelen van het stuurwiel gaat nog altijd met een klein pedaal links van de stuurkolom. Het is de ideale oplossing om de handen aan het stuur te houden bij het afstellen. Kunnen beschikken over eenvoudige en snel toegankelijke opbergruimten is een ander verlangen van de chauffeurs. Op het eerste zicht merkt men al een wegklapbare boordplank op boven het instrumentenbord. Deze kleine en soepele aflegruimte kan verplaatst worden dankzij de klevende laag. Hij kan ook in één keer weggenomen worden om bijvoorbeeld opgeborgen te worden. Dat terzijde, zijn de opbergruimten onder handbereik voldoende, zonder meer.
Kwaliteitsrust
Het bovenbed opofferen om er extra ruimte te creëren voor kasten is een goed idee voor wie altijd alleen rijdt. Dat levert 275 liter extra opbergruimte op. Het onderste bed, met redelijke afmetingen, blinkt uit door het elektrisch hefbare gedeelte aan het hoofdeinde van de matras. Rijindrukken. Goed geïnstalleerd kan men de kwaliteiten van de FH waarderen: een uitstekend zichtbereik, een goed rijcomfort met een soepele en precieze besturing en de goede geluidsisolatie. Dit laatste ondanks de aanwezigheid van een groot dakraam, dat gezien zijn omvang heel wat licht in de cabine toelaat. Het is tevens de nooduitgang. Het zonnescherm is elektrisch, uit één stuk en vormt de ideale formule op het vlak van veiligheid. Een negatief punt is de plaats voor de bediening van de alarmlichten, die niet goed onder handbereik ligt. De beroemde I-Shift versnellingsbak wordt nu bediend via duwknoppen op het instrumentenbord. Voor het afremmen van het voertuig kan de chauffeur rekenen op de versterkte VEB+ motorrem. Met een vermogen van 375 kW (510 pk) bij 2300 t/m laat hij een veilig afdalen van hellingen toe. Daarnaast wordt hiermee de prijs en het gewicht van een extra remvertrager uitgespaard. Citeren we nog enkele pluspunten die het leven van de chauffeur veraangenamen: een signaal dat aangeeft dat de zijkoffer nog open staat, de hoeklichten, bijzonder efficiënt bij lage snelheid, of de sensor voor de dode hoek (met een geluid als een claxon), die ons deed opschrikken, maar gelukkig voor de goede zaak! Prestaties en verbruik. We hebben deze FH 460 enkel op ons snelwegparcours getest, een moeilijk en veeleisend parcours door het reliëf: vertrekkend aan het Shell station van Berchem (Lux) met aankomst in Liège. Om te kunnen vergelijken vermelden we nog dat we het ditmaal met de snelheidsregelaar van de predictive I-See hebben gedaan, daar we het parcours reeds volledig zonder hulpmiddelen hadden afgelegd.
Snelheid en verbruik
- FH4 Euro 6A (zonder I-See) : 87,46 km/u en 28,73 l/100 km > eco coëfficiënt: 3,044
- FH4 Euro 6C (met I-See) : 88,20 km/u en 29,39 l/100 km > eco coëfficiënt: 3,001
De interpretatie van de resultaten toont aan dat het I-See, zoals overigens de meeste andere systemen, duidelijk beter is dan de doorsnee chauffeur, maar dat een chauffeur die zeer gespecialiseerd in het economisch rijden er mee kan rivaliseren of zelfs een betere score halen. Dat terzijde, heeft de I-See ons wel toegelaten een hoger uurgemiddelde te halen. De eco coëfficiënten (snelheid/verbruik) liggen dus zeer dicht bij elkaar. Conclusie. Ondanks de komst op de markt van nieuwere modellen, zoals zijn Zweedse landgenoot, moet de FH nog niet vrezen voor zijn succes. Dan mag men bij Volvo natuurlijk niet op de lauweren gaan rusten. Wie niet vooruitgaat, blijft stil staan of zelfs achteruit gaan!
« Voor de chauffeurs die solo rijden is het aangewezen het bovenste bed te vervangen door extra opbergruimte. »
Technische fiche van de Volvo FH460 Globetrotter XL
- Type: 4×2 trekker
- Cabine: Globetrotter XL
- Motor: D13K460
- Cilinderinhoud: 12,8 liter
- Maximumvermogen: 460 pk (338 kW) tussen 1400 en 1800 t/m
- Maximumkoppel: 2300 Nm tussen 900 en 1400 t/m
- Emissieniveau: Euro 6
- Versnellingsbak: geautomatiseerde I-Shift AT2612F met 12 verhoudingen
- Remmen: schijfremmen, EBS
- Wielbasis: 3.700 mm
- Aandrijfasverhouding: 2.64
- Voorbanden: 315/70 R22.5
- Achterbanden: 315/70 R22.5
- Cabineophanging: Vooraan: bladveren, Achteraan: luchtbalgen
- Luchtvering vooraan met stabilisatiestang
- Luchtvering achteraan met stabilisatiestang