De Nederlandse transportfederatie TLN uit zijn ongenoegen over de werking van de Belgische kilometerheffing. Volgens de federatie ‘regent het klachten’, voornamelijk over de gebrekkige werking van bepaalde OBU’s. TLN ergert zich vooral aan de onverbiddelijkheid waarmee de controleautoriteiten boetes opleggen terwijl bepaalde OBU’s de ene dag wel en de andere dag niet werken en de chauffeurs hier vaak geen duidelijk signaal over krijgen. De persmededeling van de Nederlandse federatie haalt een specifiek geval aan, waarbij een chauffeur van Reining verboden werd om nog verder te rijden zolang hij de boete voor zijn defecte OBU niet betaalde (de chauffeur wist duidelijk niet dat zijn OBU niet werkte), maar ook zolang het transportbedrijf alle onbetaalde boetes niet had vereffend (boetes die door de firma Reining waren aangevochten). “Hij kreeg te horen dat hij pas de volgende dag opnieuw kon vertrekken omdat de werkdag van de inspecteurs erop zat”, gaat TLN verder. De Nederlandse federatie vroeg om het systeem pas in te voeren nadat alle technische problemen waren opgelost en blijft zich verzetten tegen het principe van de onmiddellijke inning van boetes (een systeem dat overal wordt toegepast… behalve in Nederland). ‘Vooral problemen met Axxès’ Lode Verkinderen (secretaris-generaal van TLV) werd hierover door onze collega van de Standaard geïnterviewd en minimaliseert de omvang van het probleem. Hij sluit zich aan bij Viapass, dat schat dat er slechts ‘enkele tienden procenten’ foutmeldingen zijn en laat weten dat bij de volgende update aan de kastjes duidelijker wordt aangegeven als er iets fout is met het netwerk. Maar Verkinderen voegt eraan toe dat de problemen die door de leden van TLV zijn gesignaleerd zich vooral voordoen met OBU’s van Axxès en niet van Satellic. Een bewering waarop ongetwijfeld een reactie van de Franse fabrikant zal volgen… of van een van zijn Belgische vertegenwoordigers, zoals de UPTR… een van de twee andere Belgische transportfederaties.