De uitdagingen van 2018 nr. 3: de beroepsverdediging

In een context die tegelijk steeds lokaler en steeds Europeser wordt, is de verdediging van de beroepsbelangen van de wegtransporteurs voor de Belgische transporteurs een absolute noodzaak. Maar hoewel het onontbeerlijk is om naar de klanten en de politieke wereld toe een gemeenschappelijk front te vormen, hebben commerciële belangen en persoonlijke spanningen dit in het verleden vaak erg moeilijk gemaakt. We gaan er geen doekjes om winden: in 2017 hebben de federaties samen enkele mooie successen behaald. Het meest sprekende voorbeeld is misschien het behoud van de speciale belastingregel waarbij de meerwaarde bij doorverkoop van tweedehandsvoertuigen belastingvrij is. Aangezien die belastingaftrek bewaard blijft en transportfirma’s, net zoals andere Belgische bedrijven, van de tax shift genieten, kunnen de Belgische transporteurs objectief gezien van twee walletjes eten. Ook de nieuwe Algemene Voorwaarden hebben een goede samenwerking tussen Febetra, TLV en de UPTR gecreëerd. Er zitten natuurlijk wel uitdagingen aan te komen die een nog verder doorgedreven samenwerking van de drie beroepsorganisaties vereisen. Zo zijn er op federaal niveau de strengere regels voor lichte bedrijfsvoertuigen (met zelfs een tachograaf) en de vrijstelling van bijdragen op de wachturen, wat een waar monster van Loch Ness belooft te worden. Maar het is vooral op Europees niveau dat de gevaren zich opstapelen: de komende maanden moeten de nieuwe regels van de Europese Commissie worden uitgewerkt en geamendeerd om dan uiteindelijk te worden goedgekeurd door het Europees Parlement en zijn verschillende comités. De inhoud van die teksten kan nog alle kanten opgaan. Ze kunnen ofwel bijdragen tot gelijke concurrentievoorwaarden of de cowboys van het transport vrij spel geven. Het is dus belangrijk dat alle Belgische transporteurs dezelfde taal spreken (en we vermelden erbij dat de belangen van de Belgische chauffeurs, die door hun vakbonden worden vertegenwoordigd, in dit dossier grotendeels gelijklopen). Helaas hebben de laatste weken van 2017 er ongetwijfeld toe bijgedragen dat de relaties tussen de drie federaties opnieuw zijn bekoeld. De strijd tussen ego’s heeft de communicatie tussen Herstal, Brussel en Gentbrugge (de respectieve hoofdzetels van de UPTR, Febetra en TLV) altijd al moeilijk gemaakt, maar nu mengen zich ook commerciële belangen in het conflict. In 2016 gebeurde dat al in het kader van de kilometerheffing (de ene ‘pushte’ Satellic, de andere zweerde bij diens enige concurrent (op dat ogenblik)). In 2017 gooide de samenwerking tussen TLV en Febiac bij de organisatie van het salon WeAreTransport olie op het vuur. En niet eens omwille van het principe maar omwille van de methode. De spanning is te snijden. En het zou jammer zijn mochten bovenvermelde en veel belangrijkere uitdagingen hierdoor naar de achtergrond verdwijnen.

lees ook

Aankomende Events

ONTVANGT U ONZE WEKELIJKSE NIEUWSBRIEF NOG NIET? MELD JE DAN NU AAN!

  • Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.
transport media logo