Eigenrijder Paul Hermans (Kasterlee) heeft zo pas zijn vijfde Scania in gebruik genomen: een G410 6×2. Als tiener schreef Paul naar de dealers om Scania folders te ontvangen. En die folders heeft hij nu nog allemaal. “Terwijl er in het familiebedrijf van mijn ouders – een handel in land- en tuinbouwproducten – met Duitse vrachtwagens werd gereden, schreef ik de firma Denonville in Diegem aan om folders van Scania te kunnen ontvangen”, vertelt Paul. “Meermaals kreeg mijn vader telefoon van verkopers voor de aankoop van een nieuwe vrachtwagen terwijl ik de briefjes vol interesse schreef en hij van niets wist. Toen ik op 22-jarige leeftijd mijn oom verving en mij meer zou toeleggen op transport, duurde het niet lang of de eerste Scania deed zijn intrede, een 93 H 6×2 bulkkipper. Zo belandde ik voor de eerste keer bij Scania Buga Westerlo.” “Na 8 jaar en bijna 1 miljoen kilometer op de teller kwam er in 1997 een tweede Scania. Om zowel bulk als palletgoederen te vervoeren viel mijn keuze op een 124 G met aanhangwagen. De verkoper bij Buga raadde me toen een chassis met een meesturende naloopas aan. Ik heb die niet vooraf getest, maar het was de juiste keuze. Kwestie van vertrouwen, zeg maar. Vijf jaar later heb ik de 124 G doorverkocht aan een klant en mij volledig toegelegd op het transport van diervoeders op pallet, nu met een 124 G 420 met schuifzeilen.” In 2009 schafte Paul zich een volledig nieuwe combinatie aan met gesloten XL-kast. “Nog voor ik de nieuwe G-cabine gezien had, vertrouwde ik nogmaals op de info van Scania om een G 420 aan te schaffen. En nu in 2018 komt er een nieuwe G 410 als opvolger.” Die Scania G 410 B6x2*4NB 20N is volledig luchtgeveerd en heeft een SCR-only motor en R4100D retarder. De wagen heeft een 9 ton vooras en achteraan een 19 ton tandem. “Opnieuw heb ik een wagen gekozen die ik vooraf niet heb gezien”, zegt Paul. “Op voorstel van Steven Speltinckx – de Account manager van Buga – heb ik gekozen voor een hoge G-slaapcabine met veel ruimte en opbergmogelijkheden binnenin en een totale hoogte die onder 3700 mm blijft, want dat is belangrijk voor mij. De wagen is vanuit de fabriek geleverd in mijn huiskleuren en vormt zo één geheel met de opbouw en de publiciteit. Ik hou van een zachte en toch opvallende uitstraling van de Scania.” Waarom Paul al die jaren voor het Zweedse merk kiest? “Omdat je een vrachtwagen koopt met je hart”, zegt hij. “Voor mij blijft het de beste wagen.”