Nu Shell een eerste LNG-tankstation in Wallonië heeft geopend, vraagt de UPTR aan de Waalse regering om haar steun aan de transporteurs die voor schone brandstof kiezen, op te trekken. De UPTR vraagt de Waalse regering om de mogelijkheden die de Europese Verordening 651/2014 biedt, goed te benutten en de Waalse transporteurs die in LNG-CNG-technologie investeren meer te helpen, aangezien die technologie duurder is bij de aankoop. “De subsidies voor de bescherming van het milieu en het klimaat zijn niet beperkt tot het plafond van 100.000 euro over drie jaar, dat de Europese Verordening 1407/2013 ‘De Minimis’ voor de sector van het wegtransport heeft voorzien. We vragen dus dat de actuele Waalse steun voor het aankopen van CNG/LNG-apparatuur in het kader van de flankerende maatregelen voor de kilometerheffing (momenteel maximaal 5.000 euro per truck en 15.000 euro per jaar) een flinke ‘boost’ krijgt!”, verklaart Michael Reul, directeur van de UPTR. Overheidssteun voor transporteurs die in LNG investeren, ligt elders vaak beduidend hoger dan wat het Waalse Gewest aanbiedt: zo bedraagt die in Italië bijvoorbeeld 20.000 euro per voertuig. Datzelfde bedrag wordt ook genoemd voor bepaalde Vlaamse transporteurs die onlangs nieuwe Euro 6 LNG’s hebben gekocht.