Vooraf
67.549 inschrijvingen, dat was de VANoogst van 2023. Een mooi resultaat, met zo’n 20% meer inschrijvingen dan in 2022 en pal op het gemiddelde van de afgelopen 10 jaar. Maar één ding mogen we niet vergeten: dat de inschrijvingen van vorig jaar voor een stuk te danken zijn aan afleveringen die de voorgaande jaren niet gebeurden omwille van de vertragingen in de productie van bestelwagens.
Wat 2024 brengt? Dat is natuurlijk altijd koffiedik kijken, maar uit de vele gesprekken die we hadden met mensen uit de sector (waarvan je er in dit magazine enkele kan lezen) lijkt de algemene tendens van de laatste maanden dat het aantal bestellingen voor nieuwe voertuigen iets minder vlot verloopt. En dat ligt voor een stuk (al dan niet terecht) aan twijfels over de toekomst. Dat gevoel blijkt ook uit de maandelijkse conjunctuurbarometer, waarin het ondernemersvertrouwen in januari opnieuw een duik neemt. Vooral de bouw, de spreekwoordelijke kanarie van de economie, ziet het komende jaar minder rooskleurig. Laten we hopen dat politici op alle beleidsniveaus in hun verkiezingsbeloften ook rekening houden met de verzuchtingen van de bestelwagensector en de bredere economie… en dat die beloftes ook na de verkiezingen stand houden.
Tot slot nog een oproep aan alle wagenparkbeheerders. Ook dit jaar gaat Transportmedia op zoek naar het VANwagenpark dat de ‘Best Fleet Owner VAN’-titel op zijn naam mag schrijven. Denk je dat je wagenpark omwille van de samenstelling, het beheer of de innovatieve aanpak aanspraak kan maken op die titel? Schrijf je dan zeker in! Meer info vind je op pagina 27.
Voor de rest wens ik je veel leesplezier.
Arnaud Henckaerts.
Hoofdredacteur.