transport media logo

VAN Management 123 (februari-maart 2024)

Vooraf

67.549 inschrijvingen, dat was de VANoogst van 2023. Een mooi resultaat, met zo’n 20% meer inschrijvingen dan in 2022 en pal op het gemiddelde van de afgelopen 10 jaar. Maar één ding mogen we niet vergeten: dat de inschrijvingen van vorig jaar voor een stuk te danken zijn aan afleveringen die de voorgaande jaren niet gebeurden omwille van de vertragingen in de productie van bestelwagens.

Wat 2024 brengt? Dat is natuurlijk altijd koffiedik kijken, maar uit de vele gesprekken die we hadden met mensen uit de sector (waarvan je er in dit magazine enkele kan lezen) lijkt de algemene tendens van de laatste maanden dat het aantal bestellingen voor nieuwe voertuigen iets minder vlot verloopt. En dat ligt voor een stuk (al dan niet terecht) aan twijfels over de toekomst. Dat gevoel blijkt ook uit de maandelijkse conjunctuurbarometer, waarin het ondernemersvertrouwen in januari opnieuw een duik neemt. Vooral de bouw, de spreekwoordelijke kanarie van de economie, ziet het komende jaar minder rooskleurig. Laten we hopen dat politici op alle beleidsniveaus in hun verkiezingsbeloften ook rekening houden met de verzuchtingen van de bestelwagensector en de bredere economie… en dat die beloftes ook na de verkiezingen stand houden.

Tot slot nog een oproep aan alle wagenparkbeheerders. Ook dit jaar gaat Transportmedia op zoek naar het VANwagenpark dat de ‘Best Fleet Owner VAN’-titel op zijn naam mag schrijven. Denk je dat je wagenpark omwille van de samenstelling, het beheer of de innovatieve aanpak aanspraak kan maken op die titel? Schrijf je dan zeker in! Meer info vind je op pagina 27.

Voor de rest wens ik je veel leesplezier.

Arnaud Henckaerts.
Hoofdredacteur.

Recente publicaties

VAN Management 127 (december 2024 – januari 2025)

Stilstaan… Een nieuw jaar betekent stilstaan bij het afgelopen jaar. Jaarresultaten zijn er bij het ter perse gaan van dit magazine nog niet, maar eind november stond de teller voor de LCV-inschrijvingscijfers op -4,49%, met Renault, Ford Pro en Volkswagen op het podium. Philip Verschooren (VW CVI België) verheugt zich in dit magazine over de […]

TRANSPORT Management 127 (december 2024 – januari 2025)

Wordt 2025 beter dan 2024? We zijn nog niet meteen toe aan een nieuwe aflevering van de Ideale Wereld, maar de Belgische transporteurs laten hun schouders alvast niet hangen. De transporteurs die we ontmoeten, laten ons weten dat de transportvolumes langzaam maar zeker in stijgende lijn zitten. Dit is zelfs het geval voor de ‘commodities’, […]

Supply Chain Excellence in Wallonia 2024-2025

Wallonia at the heart of the Supply Chain Since the outbreak of the Covid-19 pandemic in early 2020, our supply chains have been put to the test by a series of mostly unexpected events. These events have highlighted the need for European companies to rethink their logistics plans and think outside the box. Concepts such […]

Aankomende Events

ONTVANGT U ONZE WEKELIJKSE NIEUWSBRIEF NOG NIET? MELD JE DAN NU AAN!

  • Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.