Haventransporten Stella Artois in Antwerpen voortaan via de trein

AB InBev gaat voortaan het grootste deel van haar transport binnen de haven van Antwerpen organiseren per trein. Vanaf 2020 zal de brouwer door die modal shift in totaal zo’n 20.00 vrachtwagens per jaar van de baan halen. De groep wil tegen 2025 zijn CO2-emissies met 25% verminderen tegenover 2017. Tussen 2014 en 2018 is de export van Stella Artois verdubbeld, met een jaarlijks groeipercentage van bijna 8%. Zo’n 90% van het in België gebrouwen bier van dat merk is bedoeld voor export, waarvan 75% bestemd is voor de VS, Canada, Mexico en Zuid-Korea. De containers vertrekken per schip vanuit de terminals van MPET en DP World aan het Deurganckdok, op de Antwerpse linkeroever. Het bier zelf wordt door Katoen Natie in de containers geladen in een magazijn aan kaai 720, op de rechteroever. Een deel van de transporten tussen het magazijn en het Deurganckdok – naar de MPET-terminal – gebeurde al met de trein. Nu worden ook de containers naar de terminal van DP World per trein vervoerd. Deze extra treinverbinding haalt, per trein, 47 vrachtwagenritten van de weg. Opgeteld bij de 15.000 containers die AB InBev in 2019 al via de bestaande treinverbinding liet vervoeren naar MPET, brengt dit het jaarlijks totaal aantal vermeden vrachtwagenritten op 20.000 (in 2020). Volgens AB InBev betekent dat minder druk op het wegennet, 440.000 minder afgelegde kilometers op de baan en een besparing van 75% CO2.

lees ook

Aankomende Events

ONTVANGT U ONZE WEKELIJKSE NIEUWSBRIEF NOG NIET? MELD JE DAN NU AAN!

  • Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.
transport media logo