Rekenhof herziet het tijdschema voor de Oosterweelverbinding

In haar analyse van de begroting 2020 van het Vlaamse Gewest is de Rekenkamer van oordeel dat de bouw van de Oosterweelverbinding in Antwerpen niet in 2025 kan worden afgerond, maar in 2030 kan worden afgerond. Een nieuwe kopzorg voor de haven en de transportsector als geheel… Het Rekenhof had al verschillende keren negatieve adviezen uitgebracht over de financiering van de Oosterweelverbinding, waarvoor Vlaanderen een budget van 3,648 miljard euro heeft uitgetrokken. Naast de totale kosten van het project heeft het Rekenhof vooral kritiek geuit op de Vlaamse regering omdat zij bepaalde delen van de werken uit de gewestelijke begroting heeft gehaald, onder het voorwendsel dat de werken zelf gefinancierd worden met de verwachte inkomsten uit de tolheffing die op de toekomstige verbinding zal worden geheven. Deze berekeningsmethode wordt misschien niet door Europa gevalideerd. Door de meerjarenramingen van Vlaanderen te vergelijken, zien de deskundigen van het Rekenhof nu al een vertraging van de uitgaven tussen de 2019-2024 en de nieuwe 2020-2024 ramingen: op het einde van deze periode zullen 688 miljoen euro nog niet worden uitgegeven. Bovendien komt de initiële begroting van projectmanager BAM (nu Lantis) voor het boekjaar 2020 niet punt voor punt overeen met de bedragen die volgens de gewestelijke begroting moeten worden betaald. Dit brengt het Rekenhof tot de conclusie dat de werkzaamheden die op de rechteroever moeten worden uitgevoerd, niet, zoals oorspronkelijk aangekondigd, in 2025 zullen zijn afgerond, maar in 2030. Deze werken hebben nog geen bouwvergunning gekregen en mogen pas in 2021 van start gaan.

lees ook

Aankomende Events

ONTVANGT U ONZE WEKELIJKSE NIEUWSBRIEF NOG NIET? MELD JE DAN NU AAN!

  • Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.
transport media logo