Steeds meer (zware) ongevallen met heftrucks

Veel logistieke centra draaien dezer dagen overuren. De strijd rond e-commerce is helemaal losgebarsten, en al zeker in tijden van corona. De vraag naar tijdelijke werkkrachten is daarom bijna niet bij te houden. Maar zijn ze voldoende voorbereid om met hun heftrucks te racen tegen de tijd?

Het antwoord is jammer genoeg ‘nee’. Uit de meest recente cijfers van Fedris (het Federaal Agentschap voor Beroepsrisico’s) blijkt dat het aantal ongevallen met heftrucks jaar na jaar blijft stijgen. In 2018 werden er 1.470 ongevallen vastgesteld met heftrucks en andere mobiele installaties. Dat is 4,6% meer ten opzichte van 2017.

Gebrekkige of onvoldoende opleiding

Hoe komt dat dit cijfer zo hoog ligt? Een vraag die ook Bert Anciaux (sp.a) zich in 2018 luidop stelde. Het antwoord van toenmalig federaal minister van Werk Kris Peeters (CD&V) was het volgende: “De belangrijkste tekortkomingen die worden vastgesteld, zijn een gebrekkige of onvoldoende opleiding van de bestuurder en het besturen van de heftruck door onbevoegden.”
Een statement dat Pablo Coosemans, zaakvoerder van opleidingsinstituut Atrium, zeker kan beamen. “Eerst en vooral heb je de bedrijven waar jan en alleman met de heftruck rondrijdt zonder enige vorm van opleiding. Wanneer er dan een ongeval gebeurt, al dan niet met zware letsels, reageren ze vaak door te zeggen dat er al tien jaar niets is gebeurd en dat ze nu toevallig pech hadden… Maar eigenlijk is het andersom. Ze hebben al tien jaar geluk gehad! Er zijn zelfs bedrijven die slechts één medewerker officieel opleiden. Wanneer dan iemand schade rijdt, kunnen ze die persoon zijn naam opgeven aan de verzekering. Stel je voor…”
Uit een recent onderzoek van Liantis blijkt dat in 66% van de werkongevallen werknemers zijn betrokken die nog geen vijf jaar in dienst zijn. Bij 4 op de 10 gevallen gebeurde dit zelfs al binnen het eerste jaar. “Bij de ervaren bestuurders zit het probleem bijna uitsluitend in het gedrag”, sluit Pablo Coosemans aan. “Kortlopende opleidingen bieden hier echter geen oplossing voor. Gedragswijzigingen bekom je pas na een langer traject.”

Preventie: wie doet wat?

Hoewel arbeidsongevallen vaak te wijten zijn aan menselijke fouten, kan een goede uitrusting van de heftruck er deels voor zorgen dat de veiligheid verhoogt.

• De STILL-waarschuwingszoneverlichting projecteert twee lichtgevende stroken links en rechts van de vorkheftruck. De optionele verlichting dient als visuele waarschuwing voor voetgangers en andere bestuurders door lichtgevende strips aan de zijkanten van de vorkheftruck te projecteren. Dit is een goede aanvulling op de STILL SafetyLight, die een blauwe lichtkegel aan de voorzijde en-/of achterzijde van de truck in de rijrichting projecteert.
• addedVIEW 360° van Jungheinrich is een allround zichtsysteem dat bestaat uit vier digitale camera’s. In vogelvlucht toont het 6″ kleurendisplay de truck, zijn directe omgeving en zijn voorspelde traject aan de bestuurder. Het vooruit- en achteruitzicht is beschikbaar als een enkel cameraperspectief of in een willekeurige combinatie van twee weergaven in een gesplitst scherm. Om de truck optimaal te kunnen manoeuvreren in krappe ruimtes, geeft het camerabeeld automatisch de rijrichting weer of kan het handmatig worden geconfigureerd.
Linde Safety Guard is een modulair assistentiesysteem dat heftruckbestuurders én omstaanders waarschuwt voor dreigende aanrijdingen. Eén van de nieuwste opties is de Interactive Warning Vest, die dragers op tijd voor potentiële gevaren waarschuwen.
• In gebieden met een slechte zichtbaarheid, waarschuwt SpotMe van Toyota Material Handling bestuurders en voetgangers dat er gevaar is voor een aanrijding. De infrarood richtingsgevoelige sensoren detecteren tijdig de beweging of de aanwezigheid van heftrucks en voetgangers op kruispunten. Wanneer er een potentieel gevaar wordt opgemerkt, activeert de SpotMe waarschuwingseenheid een knipperend licht. De apparaten worden eenvoudig bevestigd aan de muur; er hoeft dus niets te worden geïnstalleerd in uw voertuigen. De batterij van de sensor gaat bovendien tot wel 3 jaar mee.
• Dankzij de Hyster High Performance Safety Light zal het voertuig de aandacht trekken van de omstaanders of andere bestuurders. De ledverlichting wordt in de vorm van paneel op het voertuig aangebracht en dit paneel volgt de vorm van het voertuig waardoor deze één geheel vormt met het voertuig (zoals een sticker).
• De module Safety Mate van Atrium heeft ongeveer de afmetingen van een grote tablet en wordt op het chassis van het voertuig gemonteerd via twee bevestigingsbeugels. De Safety Mate meet de g-krachten in elke richting. Zo wordt het rijgedrag in bochten gemeten, de versnelling maar ook de manier waarop over drempels wordt gereden. Je kunt zo via een pc, laptop of smartphone de analyse raadplegen. Daaraan koppelt Safety Move een gepast coachingstraject.
• Het Antwerpse Rombit lanceert een slimme armband die werknemers waarschuwt voor gevaren. Als een heftruck te dichtbij komt, begint de wearable te trillen. De machine wordt herkend vanop 50 m afstand, en tot op 10 cm nauwkeurigheid kan er bepaald worden hoe dicht de machine bij de arbeider komt. De armband kan ook noodsignalen uitsturen, b.v. wanneer een medewerker gevallen is, of als hij niet meer beweegt omdat hij bevangen is door gassen.

“80% van ongevallen door menselijk gedrag”

Koen Terryn is al jaar en dag bezig met de veiligheid rond heftrucks en sinds kort actief bij Rombit: “Volgens de pareto analyse kan je 80% van de ongevallen toedragen aan het rijgedrag van de bestuurder van het interne transportmiddel. Meer en meer beseffen bedrijven dat het gedrag een belangrijke rol speelt in het terugdringen van ongevallen. Indien het zelfs enigszins mogelijk is wordt de voorkeur gegeven aan ‘evidence based safety’. De reden hiervoor is de driehoek van Heinrich. Die geeft de verhouding weer tussen het aantal incidenten zonder gevolg, het aantal ongevallen met lichte gevolgen en het aantal ongevallen met zware gevolgen. Indien men bedrijven zou vragen hoeveel bijna-ongevallen er geregistreerd werden dan moet men meestal het antwoord schuldig blijven. De ongevallen die wel bekend zijn, zijn spijtig genoeg enkel de ongevallen met zware materiële of zelfs lichamelijke schade.”

lees ook

Aankomende Events

ONTVANGT U ONZE WEKELIJKSE NIEUWSBRIEF NOG NIET? MELD JE DAN NU AAN!

  • Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.
transport media logo