Snel Logistic Solutions: « We hebben heel wat geleerd en hebben nog heel wat te leren »

De nieuwe Transporteur van het Jaar ontmoeten in het midden van een crisis zoals die van het coronavirus is geen vanzelfsprekende zaak. In een dergelijke context verrast Gert Snel ons weer helemaal. Hij zegt namelijk van zichzelf dat hij veel kalmer is dan tijdens de financiële crisis van 2009.

Onze ontmoeting had plaats eind april, op een moment dat het merendeel van de klanten van Snel hun activiteiten hadden hernomen, vaak weliswaar aan een trager ritme. Ten opzichte van een normale week schat Gert Snel zijn weekomzet nu in op 82 %.

Gevarieerde portefeuille

Welke lessen kunt u reeds trekken uit de jongste weken?
Gert Snel: Op zijn minst drie zaken. Vooreerst telewerken. Dat functioneert, ook al heeft het principe zijn limieten, onder meer in de tijd. Vanaf de vijfde week merkte ik een verlies aan motivatie op door het gebrek aan contact. Maar dat zal blijven. Ten tweede, gebruiken we niet genoeg onze controlling systemen, terwijl we alle benodigde gegevens hebben om een berekening van de rentabiliteit te maken na elk transport. Ten derde, kunnen we de snelheid van de gegevensanalyse nog opvoeren, maar dat vraagt nog een mentale verandering die zich vertaalt in aanpassingen in de IT.
Vandaag hebben we het geluk dat we beschikken over directe klanten die loyaal blijven op het vlak van volumes en prijzen. De voorbije jaren hebben we meermaals onze klantenportefeuille beter in evenwicht gebracht en we zijn nu minder afhankelijk van de drankensector. Dat is overigens ook wat de banken ons vragen.

 Bent u in staat om rendabel te werken op dit moment?
Gert Snel: Ja, onder meer omdat onze commerciële snelheid met 12 % is gestegen ten opzichte van de periode voor de quarantaine. Maar we moeten zeer alert blijven, iedere week de cijfers analyseren en de tendensen goed voorzien, want er zijn goede en minder goede weken. We moeten ook keuzes maken. Boven de 500 kilometer is de rentabiliteit nog onzekerder, we doen het dus alleen om een goede klant een dienst te bewijzen, want retourvrachten zijn bijzonder moeilijk te vinden onder goede voorwaarden. Soms is het beter de vracht te verkopen aan een concullega…

Hoe verloopt het ondertussen met het personeel?
Gert Snel: Wij kunnen hen slechts een perspectief geven als we er zelf één hebben, maar we zijn zeer open in onze manier van communiceren over de resultaten en 80 % van de chauffeurs accepteren dat. Er is natuurlijk nog altijd een 20 % dat enkel aan zichzelf denkt.

 Is het een andere soort crisis dan die van 2009?
Gert Snel: Enerzijds zou ik zeggen van niet, want we staan op hetzelfde punt als in 2009. Anderzijds ben ik minder nerveus dan in 2009… want we kunnen er niets aan doen en we beschikken over betere hulpmiddelen dan destijds. We zijn veel reactiever.

Hoe wilt u uit de crisis komen?
Gert Snel: Het zal opnieuw gaan zoals daarvoor. De e-commerce zal blijven vooruitgaan, men zal opslagplaatsen blijven sluiten, maar ik denk niet dat we anders gaan leven… en het tekort aan chauffeurs zal opnieuw de kop opsteken. Ik ben er tevens van overtuigd dat het milieubewustzijn zich zal blijven handhaven.

HVO, het voorkeursalternatief

Dat was precies één van de sterke punten van uw dossier als kandidaat voor de Transporteur van het Jaar…
Gert Snel: We hebben zo ongeveer alles wat beschikbaar is op de markt getest en onze mening is dus gebaseerd op concrete feiten. Voor mij is HVO veruit de beste overgangsoplossing, want het is een niet-fossiele brandstof, geproduceerd uit afval en het verlaagt de CO2 uitstoot met 89 %. De productie van HVO neemt overigens zowat overal toe: van Singapore tot Rotterdam of in Frankrijk bij Total.

Maar het blijft duur…
Gert Snel: Op dit moment kost een liter HVO 60 centiemen meer dan een liter diesel in België. Dat is een gemiste kans.

En LNG, heeft u dat ook getest?
Gert Snel: Men wint 5 à 7 % in de uitstoot van CO2, maar het blijft een fossiele brandstof die de natuur verarmt. Zelfs op economisch vlak zal LNG niet op lange termijn te verdedigen zijn, want ik zie de accijnzen toenemen. Ik zeg dat niet om me uit te spreken voor of tegen de motortechnologie. We hebben trouwens drie Iveco NP gekocht, maar we zullen die laten rijden op een mengsel dat 20 % BioLNG bevat dat ons geleverd wordt door Rolande.

En voor de verdere toekomst?
Gert Snel: Waterstof zit er aan te komen voor bepaalde, niet te zware transporttypen en niet al te verre ritten, maar het blijft een manier om energie te stockeren. De primaire energie moet dan van hernieuwbare bronnen komen. Wat de elektrische vrachtwagen betreft is het volgens onze berekeningen niet mogelijk om hem te rentabiliseren want onze eigen elektriciteitsproductie is veel te laag op dit moment en we moeten nog elektriciteit zien te maken vertrekkend van hernieuwbare bronnen. Dat is de reden waarom we zonnepanelen zullen installeren als we onze opslagplaatsen in Ham uitbreiden. Het streefdoel is zoveel mogelijk energie zelf te produceren.
Op een meer algemene manier moet men stoppen met de ‘yaka’. De minst goede beslissing is uitstellen. Het is vijf voor twaalf indien we nog onder de twee graden klimaatopwarming willen blijven.

De continuïteit verzekeren

Hoe zal uw onderneming er uit zien in 2030?
Gert Snel: We zullen veel meer multimodaal en multi-site zijn. Het is tevens noodzakelijk grenzen te durven overschrijden om minder afhankelijk te zijn van de politiek die in één land gevoerd wordt. We zullen dus groter moeten worden en nog meer gespecialiseerd. Minder afhankelijk van het transport ook. Om pertinent te blijven in onze benadering van de klant, want we zullen niet de goedkoopste zijn, zullen we moeten blijven innoveren en bij voorkeur logistieke prestaties aanbieden.
Dat is overigens één van de weinige punten waarop ik akkoord ga met de vakbonden: normalisering naar beneden toe, werkt niet. In België hebben we mooie voorbeelden om te volgen. Wat Essers doet bijvoorbeeld, de manier waarop die onderneming evolueert, dat is magnifiek. Hoedje af!
Anderzijds is het noodzakelijk om te zorgen voor continuïteit in een bedrijf. We kunnen niet elke dag opnieuw van een wit blad vertrekken. Het is dus noodzakelijk om te proberen bepaalde risicofactoren te verminderen, minder afhankelijk te worden van één enkele sector of van één enkel land.

VIP interview

1. Welk boek heeft u onlangs gelezen?
GS: ‘Feedback is een cadeautje’ van Douglas Stone. Wonderlijk confronterend en soms zelfs een beetje oncomfortabel om te lezen.
2. Welke zin of slogan weerspiegelt het best uw visie op zakendoen?
GS: Turning Goods Into Better, onze slogan, is goed gevonden, nietwaar? Hij drukt ambitie uit, hij spreekt van samenwerking met de klanten en spreekt over een sociaal doel. Ik denk dat het onze slogan zal blijven. Wij zijn nimmer tevreden, we willen alles nog steeds efficiënter, duurzamer, beter maken. Voor de klanten en ons personeel.
3. Voor welke sportman/sportvrouw heeft u de meeste bewondering?
GS: Sven Nijs. Hij is gemotiveerd, gericht op resultaten, hij heeft zeer veel concentratie en toewijding en na zijn carrière heeft hij dat omgezet in een bedrijf op de Balenberg.

Snel in het kort

Specialiteiten: transport van volledige vrachten, groot volume transport, distributie
Exploitatiezetels: Deinze (hoofdzetel), Ham, Weert (NL)
Personeel (groep): 229, waarvan 139 chauffeurs (+ 53 interim chauffeurs en 20 tractiebedrijven)
Vloot: 83 trekkers, 49 vrachtwagens, 28 aanhangwagens en 248 opleggers, 13 ecocombi’s
Omzetcijfer (2019 – groep): 29,6 miljoen EUR

www.gsnel.eu
Instagram : #WerkenBijSnel

Op dit moment geniet HVO de voorkeur bij Snel Logistic Solutions.

lees ook

Aankomende Events

ONTVANGT U ONZE WEKELIJKSE NIEUWSBRIEF NOG NIET? MELD JE DAN NU AAN!

  • Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.
transport media logo