Zonnepanelen op opleggers: tot 5,5 % brandstofbesparing

Wie zou geïnteresseerd zijn in een uitrusting die toelaat in één klap 5,5 % op de brandstofkosten te besparen? Is dat mogelijk? Het is in ieder geval wat blijkt uit praktijktesten met zonnepanelen op opleggers.

Het dak van een oplegger gebruiken om er zonnepanelen in te verwerken is niet nieuw. Het is pas met de ontwikkeling van dunnere en vooral minder kwetsbare zonnepanelen dat daar verandering in zou kunnen komen.

De Europese marktleider op dit gebied is IM Efficiency Technologies met SolarOnTop, dat bestaat uit flexibele en flinterdunne zonnepanelen, een lithiumaccu en slimme regelelektronica. CEO Martijn Ildiz: “Tijdens het rijden draait het motormanagement op zonne-energie, waardoor de dynamo geen stroom meer hoeft te genereren. Dat zorgt voor minder brandstofgebruik en dus ook minder CO2-uitstoot. Daarnaast levert SolarOnTop tijdens stilstand stroom aan het voertuig, waardoor de verbrandingsmotor niet meer stationair hoeft te draaien om b.v. elektrische apparaten als een magnetron, koelkast of televisie aan te drijven.”

Ondertussen rollen er al trailers met SolarOnTop zonnepanelen bij onder meer Emons, ECS, Vos Logistics en H. Essers. Volgens IM Efficiency kost het SolarOnTop systeem zo’n 6.500 EUR per combinatie en is de terugverdientijd korter dan drie jaar. De panelen gaan echter wel 25 jaar mee.

ECS heeft in het voorjaar van 2021 220 koelopleggers voorzien van zonnepanelen. Volgens Jonas Van Den Broucke, technisch wagenparkbeheerder bij ECS, levert dit een jaarlijkse besparing van 1.000 liter brandstof per trailer.

Op proef bij Scania

Scania startte in Zweden een proef met een 18 meter lange trailer uitgerust met in totaal 140 m2 aan zonnecellen. In Zweden zijn die zonnecellen goed voor 14.000 kWh per jaar. Uit simulaties concludeerde Scania dat hiermee een brandstofbesparing van 5 tot 10 % mogelijk is. In Zuid-Spanje zou de besparing daar natuurlijk groter uitvallen.

De laatste ontwikkelingen

  • De New Cool is een koeltrailer waarvan de koelmotor aangedreven wordt via opgeslagen remenergie en zonnepanelen. Dit levert dagelijks een besparing op van ongeveer 30 liter per trailer. Hierbij is de montage van de zonnepanelen door SCX-Solar gebeurd.
  • Krone heeft de nieuwe Krone Smart Collect Solar ontwikkeld, die dankzij de ingebouwde super capacitor, de opgeslagen zonne-energie kan gebruiken.
  • Carrier Transicold (Thin Film Flexible Solar Panels) en Thermo King (ThermoLite) bieden een oplossing met zonnepalen die de acculading van een koelunit op peil houden, ook al is de oplegger niet aan de trekker gekoppeld.
  • Het Belgische bedrijf MSIE monteert dunne flexibele solar film van slechts 2,4 kg/m2 en 1,4 mm dik. Hiermee kan tot 5 % brandstof worden bespaard.

lees ook

Aankomende Events

ONTVANGT U ONZE WEKELIJKSE NIEUWSBRIEF NOG NIET? MELD JE DAN NU AAN!

  • Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.
transport media logo