VIL-studie hoopvol over rendement pantograaftrucks in Vlaanderen

Vrachtwagens die elektriciteit afnemen van bovenleidingen op de snelweg zijn ook voor Vlaanderen een manier om vrachtvervoer over de weg onafhankelijk te maken van fossiele brandstoffen, blijkt uit onderzoek van VIL. Het project Logibat onderzoekt wat de operationele en economische voorwaarden zijn om batterij-elektrisch transport haalbaar te maken en wat de vereisten zijn om een landelijk dekkend laadnetwerk uit te rollen. De tussentijdse resultaten stemmen optimistisch. 

Catenary Electric Road Systems (ERS), vrachtwagens die uitgerust zijn met een pantograaf zoals een trein of een tram, maken het mogelijk om emissievrij te rijden onder bovenleidingen. Tegelijk kunnen de vrachtwagenbatterijen al rijdend opladen. Zo bieden ze een mogelijke aanvulling op vaste oplaadpunten voor vrachtwagens op depots en langs snelwegen. Vrachtwagens kunnen zo ook met kleinere en dus lichtere batterijpakketten worden uitgerust.

Blijft de vraag hoe haalbaar de uitrol van een dicht ERS-netwerk is in Vlaanderen. Transporteconoom Raimonds Aronietis van UA ontwikkelde hiervoor een rekenmodel specifiek voor Vlaanderen. Dit model houdt rekening met o.a. de schikking van het wegennet, de spreiding van logistieke knooppunten en bedrijventerreinen, de verkeersvolumes op de Vlaamse snelwegen, de performantie van de verschillende voertuigtechnologieën en hun economische kenmerken, de bouwkosten voor een systeem van bovenleidingen, energieprijzen en dergelijke meer. De onderzoekers menen dat met een investering van 2 miljard euro (0.8 van het Vlaamse BBP) een uitgebreide dekking kan worden bekomen. Het UA-onderzoek concludeert dat elke euro die vandaag in deze klimaatoplossing geïnvesteerd wordt, tot 8,3 euro kan opleveren over een periode van 20 jaar.

Siemens Mobility, een van de deelnemende bedrijven, wil graag concreet aan de slag kunnen gaan met deze resultaten. Het bedrijf is al toen jaar bezig met het ontwikkelen van eHighways. Buurlanden als Duitsland, Frankrijk en het VK hebben al min of meer concrete plannen met dergelijke systemen. Bij Siemens hopen ze dan ook dat Vlaanderen de boot niet mist.

lees ook

Aankomende Events

ONTVANGT U ONZE WEKELIJKSE NIEUWSBRIEF NOG NIET? MELD JE DAN NU AAN!

  • Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.
transport media logo