Milieuorganisatie wil meer overheidssteun voor elektrische vrachtwagens

Meer laadinfrastructuur en een investeringssubsidie voor elektrische trekkers. De eis is niet, zoals u misschien dacht, afkomstig van een vervoerdersfederatie, maar wel van de milieubeweging Bond Beter Leefmilieu. Die wil dat de (Vlaamse) regering meer doet om de CO2-uitstoot van het wegtransport naar beneden te krijgen. 

Dat de Belgische nationale en federale overheden ten opzichte van onze buurlanden achterlopen op het vlak van ondersteuning en subsidie van alternatieve aandrijvingen in het wegtransport, is een oud zeer in de sector. Dat de milieubewegingen nu ook op die nagel kloppen, is een opvallende evolutie. Zo vinden de ecologisten dat het rapport Clean Power for Transport, het Vlaamse visiedocument voor transport, een erg zwakke doelstelling vooropstelt: tegen 2035 zou amper 5% van alle nieuwe vrachtwagens op elektriciteit of waterstof moeten rijden. LNG/CNG moeten 15% van alle nieuwe trucks aandrijven. “Dat constructeurs hogere ambities hebben dan onze beleidsmakers, is pijnlijk veelzeggend”, klinkt het. De constructeurs hebben zich er immers toe verbonden de dieselaandrijvingen uit te faseren tegen 2040. 

Bond Beter Leefmilieu gelooft in de elektrische truck als alternatief. “Binnen een Belgische, en Vlaamse, context waarbij transporteurs relatief kleine afstanden afleggen (99% van alle vervoerde goederen in België leggen minder dan 500 km af op de baan), is de batterij-elektrische vrachtwagen het meest geschikte alternatief. Momenteel heeft iedere constructeur op onze markt al minstens één model in de aanbieding. De batterijen zullen de volgende jaren nog veel beter worden, waardoor de actieradius verder vergroot”, meent de milieubeweging. Daartoe is wel meer laadinfrastructuur nodig op maat van de transportsector. De Vlaamse overheden mikken volgens de Bond Beter Leefmilieu te exclusie op laadcapaciteit voor personenwagens.

Ook een fiscaal incentive is nodig, betoogt de milieubeweging. Momenteel geldt er enkel een verhoogde investeringsaftrek van 35% voor emissievrije voertuigen maar deze federale maatregel zal dalen na 2022. Op Vlaams niveau bestaat er momenteel geen subsidie om een elektrische trekker aan te kopen, in tegenstelling tot onze buurlanden. Ook blijft het wachten op het uitvoeringsbesluit voor een gedeeltelijke vrijstelling van de kilometerheffing voor emissievrije vrachtwagens.

lees ook

Aankomende Events

ONTVANGT U ONZE WEKELIJKSE NIEUWSBRIEF NOG NIET? MELD JE DAN NU AAN!

  • Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.
transport media logo